

Ilúzia práce
Tvrdá poctivá práca ešte nikdy nikoho nesklamala
Tento príbeh ste s miernou obmenou určite zažili aj sami. Doma nám neodtekala voda z umývačky a nevedeli sme, čo s tým. Po pár týždňoch svojpomocných nefunkčných riešení sme teda zavolali údržbára, nech ju opraví. Prišiel, trošku pokrútil hadicou, oblepil ju v zhybe piatimi centimetrami lepiacej pásky a hotovo – opravené.
10 minút roboty aj s cestou výťahom. Za to všetko si vyúčtoval 50 eur. Manželku suma zjavne prekvapila, svokru to štve dodnes.
Ešte viac ma ale hnevalo, keď som sa vybuchol z bytu. Prišiel zámočník, vytiahol nejakú dlhú plechovú paličku, povedal nech sa otočím a voilà, za 10 sekúnd otvorené. – 45 eur.
Čo poviete, je to veľa alebo málo?
Veľa, to je jasné.
Ale čo keď by som vám povedal, že obaja tí ľudia museli dlho pracovať, opraviť stovky pokazených umývačiek, otvoriť stovky zabuchnutých dverí. Kto vie, koľko sa natrápili, kým spoznali všetky tie rozličné mechanizmy, čo ako funguje? Možno museli v celom tom procese nedobrovoľne veľa umývačiek a dverí sami poškodiť (a zaplatiť).
Nezaplatili ste im teda peniaze len za 10 minút práce. Zaplatili sme mu za 10 minút práce a zároveň za roky skúseností.
Tak, a čo poviete po takomto zdôvodnení – veľa alebo málo? Možno stále veľa, ale už to aspoň viete pochopiť a odôvodniť si.
Aké ponaučenie si z toho môžu zobrať marketéri?
Nikdy nespravíte chybu, keď sa budete zamýšľať, ako odôvodníte zákazníkom svoju kvalitu a cenu. Tých možností máte veľa. Overeným spôsobom je ukazovať, aký náročný je proces výroby, koľko práce do toho celého ide.
Čiže, ak niečo vyrábate, otvorte dvere do svojho vnútra, koľko sa s tým narobíte, aký náročný je proces, akú pozornosť venujete kvalite, koľko lásky dávate každému jednému kúsku.
Napríklad známa a drahá značka vysávačov Dyson dlhodobo komunikuje, že im trvalo roky a viac ako 5000 neúspešných prototypov, kým vymysleli funkčný bezsáčkový vysávač.
Ak napríklad máte reštauráciu, nadizajnujte si ju tak, aby bolo vidieť do kuchyne, ako tam tí ľudia makajú, ako pripravujú jedlo. V jednom experimente nainštalovali do kuchyne a k pokladni tablety spôsobom, že zákazníci videli na kuchárov a kuchári na zákazníkov. Spokojnosť zákazníkov narástla o 17 % a rýchlosť sa zvýšila o 13 %.
Obchod vyrábajúci handmade výrobky môže ukázať, aká komplikovaná a časovo náročná výroba je, koľko skúseností musia pracovníci mať.
Značka vyrábajúca prémiovú obuv zase posadila svojho obuvníka do výkladu, nech ten ručný proces vidí celý svet.
Môžete ukázať, akú pozornosť venujete výberu odborníkov, ktorí pre vašich zákazníkov budú pracovať. Poprípade koľko času nad zákazníkovým problémom strávite. Každé jedno sako Alain Delon trvá vyrobiť 150 hodín.
Skrátka, každý deň pracujú milióny ľudí v kanceláriách, skladoch, továrňach, aby ste vy mohli vstať z teplej postele, zasvietiť a pustiť teplú vodu v kúpeľni. A berieme to za samozrejmé.
Uistite sa, že zákazník vidí, ako dôkladne, dlho a tvrdo pre neho pracujete. Keď to vidí, je spokojnejší a predáte mu viac. 😊
Ako by ste mohli všetku tú svoju ťažkú námahu ukázať ľuďom vy?
Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ
Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️