halo

Haló efekt

Nikdy nedostaneš druhú šancu urobiť prvý dojem ❤️

Keď Lidl začínal, v hociktorej krajine, nielen na Slovensku, bolo to také ako kedysi „made in China”. Lacné, ale nekvalitné.

Ale počuli ste už niekedy o DILL, pop-up reštaurácii (= otvorená iba na pár týždňov) v Štokholme, Švédsku? Po tom, čo tento podnik oznámil, že tam bude variť 2-hviezdičkový michelinský kuchár 9 chodové menu (za 50 eur), bola okamžite rezervovaná do posledného miesta a posledného dňa. 

Aké však bolo prekvapenie na konci?

Tvorcovia prezradili, že všetky suroviny boli kupované v Lidli (a teda, že ani michelinské jedlo nemusí stáť veľa).

V Británii mali úplne ten istý „made in China“ problém, ale použili úplne iné riešenie. Vytvorili trh, ktorý vyzeral ako pravý, originálny. Poznáte, taký ten, kde má teta predavačka ešte hlinu za nechtami, ako pre vás zo zeme vyberala tú reďkovku. 😊 Všetko extrémne chutné a za skvelé ceny.

No a zase na konci prišlo rozuzlenie, že všetko ovocie, zelenina, pečivo, syry, mäso, to všetko bolo z Lidlu a kúpiť si to tam môžete každý jeden deň.

Haló, vie mi niekto vysvetliť, ako sa môžeme tak veľmi spoliehať na naše dojmy a úsudky?

Haló efekt je kognitívne skreslenie, ktoré hovorí, že keď niečo dobre vyzerá, automaticky si myslíme, že je to aj dobré a kvalitné.

O vysokých a pohľadných ľuďoch si myslíme, že sú zároveň aj príjemní a inteligentní. Na pohľad pekný obal, sympatická predavačka v obchode či silná značka obvykle veľmi dobre predajú produkt či službu.

Haló efekt tiež spôsobuje, že keď máme s niečím dobrú skúsenosť, tak si to automaticky myslíme aj o všetkých ďalších produktoch tej značky. 

Platí to rovnako aj v opačnom prípade – ak obal nie je pekný, alebo ak nás sklame nejaký výrobok, vtedy sme presvedčení, že všetko, čo bude nasledovať, je presne také, ako obal sám. Teda napríklad nepekné, nekvalitné, nedostačujúce, neinteligentné.

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

V prvom rade, ako extrémne dôležitá je úvodná prezentácia, obal či prostredie, v ktorom sa zákazník stretne s produktom. Preto keď prezentujete na porade myšlienky (alebo klientovi kreatívne návrhy), začnite vždy tými najlepšími.

Zdroj: iStock

Výskumy už v 70. rokoch odhalili, že ľudia, ktorí si obliekajú na mieru ušité obleky a kravaty, sú vraj v živote úspešnejší, sebavedomejší, zarábajú viac peňazí. Sympatie hrajú obrovskú rolu.

Ak sa nám niekto páči a urobí chybu, tak „to určite neurobil schválne a len sa pomýlil“. Ale keď je to niekto, kto sa nám „nepáči“ a pomýli sa úplne rovnako, bolo to, keď nie zákerné, tak minimálne určite chladne vypočítavé. 🤯 Preto, keď tendrujete u klienta, nechajte drsných kolegov radšej doma.

Je tiež extrémne dôležité budovať si silnú prémiovú značku. Byť Happy Day-om medzi pomarančovými džúsmi, Apple-om medzi čiernou elektronikou, Mercedesom medzi autami. Silné značky sú garanciou kvality. Každý chápe, že stoja viac preto, lebo sú kvalitnejšie

A aký prvý dojem vytvárajú vaše produkty, obchodníci, predavači? 

Čo zákazníci vidia, počujú a cítia, keď vstúpia k vám do predajne, do hotelovej lobby, do reštaurácie?

A ako viete vy sami zlepšiť svoj prvý dojem?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️