Akú cenu platia zákazníci za silné značky?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Minulý týždeň som Vám písal o kauze veľkonočných zajačikov Lidlu, čo znamená v praxi „kvalita za najnižšiu cenu“.

Viacerí ste mi však písali, že Vás zaujíma aj to štvrté marketingové P, promotion, konkrétne porovnávacia reklama Lidl vs. zvyšok sveta. Tá je taká zaujímavá, taká poučná, že si zaslúži samostatný text. Okrem toho, že kráča na veľmi tenkej hranici zakázaného, je totiž krásnou štúdiou dôležitosti značiek, čo to znamená v praxi.

Najprv si dajme názornú ukážku, jednu z mnohých, ako také porovnávanie vyzerá.

Lidl je už niekoľko rokov za sebou ten najväčší zadávateľ reklamy na Slovensku, inzerciu majú takmer všade. Preto aj predpokladám, že ste videli niektoré z množstva spotov, letákov či plagátov, v ktorých porovnáva svoje privátne značky s konkurenčnými, ktoré nájdete v Tescu, Kauflande a Bille. Čokoláda Lindt, kečupy Heinz, jogurty Danone a mnohé ďalšie. Neváhajú sa doťahovať aj s ostatnými reťazcami, z ich súboja s Billou bola svojho času hotová kauza.

Tento spôsob komunikácie nevyužívajú len u nás, býva bežný aj v zahraničí – v Nemecku, Dánsku, Francúzsku či v Maďarsku. Niekde tú svoju konkurenciu nahnevali tak, že sa s nimi súdi o spôsobené škody. Na Slovensku ich spoty Rada pre reklamu označila za neetické, v Británii porovnanie s Tescom rovno zakázali. Je to skrátka veľmi tenká čiara medzi mediálnym priestorom zadarmo v mojom newslettri a vysokými pokutami. 😊

Záver vo všetkej tej porovnávacej inzercii vo všetkých krajinách je taký, že za tú istú vec zaplatíte buď omnoho menej (a veľa ušetríte), alebo za tú istú cenu dostanete omnoho viac produktov vo vyššej kvalite.

No a teraz otázka na vás – ako je toto biznisovo možné, že je to profitabilné?

Lidl tvrdí, že predávajú len málo produktov vo veľkých kvantitách, preto tá nižšia cena.

Ale na druhej strane sa porovnáva s pracím práškom Ariel, plienkami Pampers, cestovinami Barilla, čokoládou Milka. To sú všetko známe silné značky, vyrábajú ich tiež v obrovských kvantitách a predávajú všade po svete. Takže je nezmysel, že by vyrábali menej ako jeden reťazec a mali z toho dôvodu vyššie ceny.

Rovnako tak Tesco, Billa aj Kaufland sú medzinárodné silné reťazce, preto je nezmysel, že by toho kupovali málo a preto boli u nich ceny vyššie.

A rozhodne by to nemalo byť ani v nižšej kvalite surovín. Napríklad keď prestížny český dTest robil test kvality detských cereálií, tak Choco Moons od Lidlu skórovali vyššie ako Nesquik od Nestlé (s nimi sa zase porovnávali v Čechách).

Nie, ten dôvod bude inde.

Ten dôvod je v tom, že značka je nositeľom prémiovosti, za ktorú sú spotrebitelia ochotní zaplatiť viac. Čím je známejšia, silnejšia, tým si môže dovoliť vypýtať viac, o tom som hovoril už vo videu o experimente hodnom štvrť miliardy dolárov.

Aby toho nebolo málo, drahšie značkové veci nám ešte viac chutia, máme pocit, že sú kvalitnejšie. V teste, kde ľudia pili ten istý nápoj z dvoch odlišných fliaš im viac chutilo z tej „originálnej“.

Skrátka, budujte aj vy svoju značku a zákazníci vám budú ochotní zaplatiť viac.

Čím sa dostávam k pozvánke na štvrtkovú akciu Shopmasters. Stretne sa tam veľa ľudí z e-commerce, aby sa spoznali, nadviazali kontakt, vymenili svoje know-how. Okrem inšpiratívnych prednášok tam nájdete aj špeciálnu skupinku, ktorej členovia budú diskutovať, ako vám pomôže content marketing vybudovať silnejšiu značku a zvýšiť konverzné pomery.

Viem to na 100 %, lebo ju mentorujem. 😊 

Tak príďte, teším sa na vás.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️