Tá najdrahšia chyba v Coca-Cola histórii

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Chceli by ste osloviť milióny Slovákov, nech sa dozvedia o Vašej značke a produktoch, nech sa prekliknú ku Vám na stránku? A to všetko jednoducho, rýchlo, cenovo efektívnou formou? Potom Vám odporúčam odporúčacie okná Engerio. #reklama

Toto je príbeh toho hádam najznámejšieho marketingového omylu všetkých čias.

Príbeh o tom, čo sa môže stať, keď zmeníte niečo, na čo sú ľudia zvyknutí viac ako storočie.

Bolo to už v roku 1975, keď Pepsi spustilo veľkú Pepsi Challenge. Je to takzvaný slepý test chutí, v ktorom ľudia najprv pijú kolu z dvoch neoznačených pohárikov a potom si zvolia ten, ktorý im viac chutí.

No a vy už isto správne tušíte, že odkedy túto testovačku robia, pravidelne každý rok po celom svete, tá Pepsi vždy vyhráva. Pre predstavu, na Slovensku sa do nej v roku 2022 zapojilo takmer 6000 ľudí a 64 % si vybralo Pepsi Max.

Vedenie Coca-Coly bolo z toho v 80. rokoch na prášky. Klesal im dopyt, tržby a oni si mysleli, že to všetko kvôli tej Pepsi. Dokonca si robili tieto slepé testy chutí aj interne, s rovnakým výsledkom!

Spojili si teda dve a dve dokopy a prišli k záveru, že ľuďom sa už tá chuť zunovala, že ju musia inovovať. A tak sa rozhodli zmeniť svoj takmer 100-ročný recept, jedno z najstráženejších tajomstiev na tomto svete.

Do projektu investovali maximálne úsilie, hromadu zdrojov, len aby prišli s novou, vylepšenou, sladšou verziou, takzvanou New Coke. Potom vykonali 190 TISÍC slepých testov chutí, v ktorých nová kola porážala aj konkurenciu, aj tú starú kolu.

A tak bolo rozhodnuté – vyhodili starý recept a začali vyrábať novú chuť, novú kolu. Slovami vtedajšieho riaditeľa firmy na tlačovej konferencii: „Ešte nikdy som si nebol tak veľmi istý rozhodnutím ako tým, čo vám dnes prezentujem.“

S čím však zjavne nerátali bola obrovská emočná väzba celej spoločnosti k tomuto priam národnému dedičstvu, alebo skôr, aký silný bol zvyk ich existujúcich zákazníkov.

A tak to dali tej Coca-Cole pocítiť – organizovali protesty, písali nahnevané listy, 8000 ľudí denne im telefonovalo na služby zákazníkom…

Naopak, Pepsi na oslavu víťazstva dala všetkým svojim zamestnancom deň voľna a ich vtedajší riaditeľ napísal do novín reklamu v duchu, že „87 rokov sme si pozerali z očí do očí, a oni práve žmurkli.“

79 dní trvalo, kým vedenie zvolalo novú tlačovku s rozhodnutím, že vracajú aj starý recept pod názvom Coca-Cola Classic. „Náš pán je zákazník. Týmto by sme mu chceli povedať, že nás to mrzí.“

Boli to také veľké novinky, že niektoré televízie prerušili svoje vysielanie so špeciálnymi spravodajskými vstupmi.

Do pár mesiacov sa Classic verzia stala najpredávanejším nápojom – že predbehla aj Pepsi aj New Coke, ktorú tiež stále predávali. Tú v roku 2002 prestali vyrábať natrvalo. A Pepsi Challenge beží dodnes, už neuveriteľných 48 rokov.

Chcete však ešte krajší dôkaz toho, že keď ste už našli to svoje vysnívané posolstvo, tak ho máte dookola opakovať ako pokazený gramofón?

Potom si pozrite naše najnovšie YouTube video o tej najlepšej reklamnej kampani celého storočia!

PS: V momente, keď v teste poháriky začali označovať „Pepsi“ a „Coke“ boli jeho výsledky opačné. Aspoň vidíte, čo s našimi zmyslami dokáže spraviť silná značka.

Pokiaľ si tiež kupujete holandské kakao, belgickú čokoládu, francúzske víno, talianske cestoviny, jadranskú zmrzlinu, grécky šalát, české pivo… Viete dobre, čo myslím. 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️