Ako kazateľ vytvoril miliardový biznis

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Máte už funkčný biznis, ponúkate skvelé produkty a služby… Už len aby sa o ňom dozvedelo čo najviac ľudí?

Vďaka reklame v odporúčacích oknách Engerio sa o vašich produktoch a službách môžu dozvedieť tri štvrtiny Slovákov celého slovenského internetu. Rýchlo a efektívne, z jediného miesta. #reklama

— 

Priznám sa, že za všetky tie roky, čo tvorím som si podrobne naštudoval stovky príbehov slávnych a úspešných značiek.

O tých najlepších pravidelne píšem a natáčam videá, o tých najzaujímavejších sme napísali celú knihu.

A prezradím, že jednu vlastnosť má drvivá väčšina z nich spoločnú – len minimum skvelých biznisov prišlo na tento svet hotových ako na striebornom podnose.

Práve naopak, veľké veci, dnes úplne samozrejmé, ako že v lete cestujete a chodíte na dovolenky, sa často zrodia úplnou náhodou, z obyčajnej potreby, z tých najnečakanejších miest.

Napríklad taký Thomas Cook bol zapálený britský kazateľ a veľký odporca alkoholu. Veril, že práve ten bol hlavným dôvodom všetkých problémov, ktoré krajina mala.

Bol ochotný urobiť hocičo, nachodil tisíce kilometrov, len aby medzi chudobnými a ťažko pracujúcimi robotníkmi propagoval Bibliu, sebaovládanie a abstinenciu.

V lete roku 1841 išiel Cook na takéto protialkoholické stretnutie do 20 kilometrov vzdialeného Leicesteru. Keď videl, koľko ľudí tam prišlo, len sa sám seba spýtal: „Veď prečo si neprenajmeme vlak?“

A tak to na ďalšie stretnutie aj spravil.

Za 1 šiling, teda približne 4 eurá na dnešné, ste dostali spiatočný lístok a jedlo.

Kto len vtedy mohol tušiť, že (ne)obyčajný kazateľ práve vytvoril úplne novú kategóriu biznisu – cestovanie? 🙂 

500 ľudí sa mu prihlásilo. A veľmi sa im páčilo!

Práve preto sa Thomas Cook rozhodol založiť vôbec prvú cestovnú kanceláriu na svete a na komerčnej báze pokračoval v organizovaní takýchto krátkych výletov.

Ale tí ľudia toľko toho chceli vidieť, že o pár rokov neskôr pre nich zorganizoval aj prvý diaľkový zájazd – do 180 km vzdialeného Liverpoolu. 1200 lístkov sa tak rýchlo vypredalo, že o pár týždňov to celé zopakoval.

Bola to taká senzácia a novota pre ľudí, že Cook im vytlačil a rozdal vôbec prvý cestovný bedeker. To aby vedeli, kde v tom meste môžu prenocovať, najesť sa, čo tam robiť. 🙂

O 10 rokov neskôr zorganizoval už aj okružný výlet po Európe, kde okrem lístku ponúkal aj ubytovanie, stravu, fakultatívne zájazdy, tipy, čo robiť vo voľnom čase, zamieňal dokonca aj peniaze.

A tak vlastne vymyslel dovolenkové balíčky pre turistov.

Neskôr zorganizoval aj vôbec prvý výlet okolo sveta pre turistov. Trval viac ako 220 dní a ako správny marketér počas zájazdu písal veľa listov a zážitkov, ktoré potom médiá s radosťou uverejňovali (a zadarmo robili reklamu jeho kancelárii).

Cook priniesol úplne nový, dovtedy bežnej pracujúcej populácii cenovo nedostupný produkt – cestovanie.

On, spolu s generáciami jeho nasledovníkov vytvorili za najbližších 180 rokov jednu z najväčších cestovných kancelárií na svete. V časoch najväčšej slávy mali viac ako 90 lietadiel, 20 000 zamestnancov a tisíce pobočiek po celom svete.

A to všetko len preto, že Thomas kedysi dávno chcel, aby chudobná robotnícka trieda namiesto pitia v krčme mohla za dostupné ceny cestovať a spoznávať svet.

To znamená, že ja som konečne za všetky tie roky štúdia našiel aspoň jednu svetlú stránku alkoholu! 🙂

Vy zase vidíte, že nemáte čakať na nejaký vhodný moment, na ten strieborný podnos, lebo možno nikdy nepríde (a budete to potom ľutovať).

Začnite s realizáciou svojich nápadov.

Ešte dnes.

Filip a Engerio tím

BONUS: Mimochodom, tá Cookova cestovka napriek všetkej tej veľkosti a sile a distribúcii v roku 2019 zbankrotovala. 

Prišiel internet, ľudia si začali letenky a hotely objednávať priamo.

Prišlo mnoho lacnejších online konkurentov, nezvládli tie cenové vojny.

To je zase dôkaz, že aj keď máte skvelý fungujúci biznis alebo teplé miestečko v práci, nikde nie je garancia, že ho budete mať aj zajtra, že vás nevytlačia mladší, dravší a lacnejší.

Práve preto by ste mali stále študovať, vzdelávať sa, inovovať. Nie nadarmo sa hovorí, že žralok, ktorý prestane plávať, zomrie.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️