Krysí efekt: z dobrého úmyslu pohroma
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Dnešný príbeh je ukážkou, ako hrozná reklama so skvelou distribúciou môže dopadnúť veľkou katastrofou. Také nerobte.
Ak ale máte skvelú reklamu a potrebujete skvelú distribúciu, aby vaše posolstvá rozhlásili top slovenské médiá miliónom svojich čitateľov, potom využite Engerio. #reklama
—
Mám pre vás jeden dokonalý príklad, ako sa zo vznešených nápadov stane latrína so zlatou kľučkou. A bez diery na sedadle. 🙂
Bolo to na samom konci 19. storočia, Francúzsko dobylo Vietnam a urobilo si z neho svoju kolóniu. Noví vládcovia sa rozhodli prebudovať Hanoj, dovtedy starú ošarpanú dedinu, na hlavné mesto celého regiónu.
To aby celý svet videl, aký moderný život budú obyvatelia vďaka Francúzom mať!
Práve preto sa tu rozhodli vybudovať aj symbol čistoty, hygieny, pokroku – kanalizáciu! Veľká novinka, veľké gesto to na tú dobu bolo.
Až na to, že všetok ten progres priniesol jeden malinký problémik – potkany.
Milióny potkanov.
Hlodavce totiž v kanáloch nemali žiadnych prirodzených nepriateľov (vtáky, mačky, psy, hady), a tak sa v priebehu pár mesiacov premnožili do obrovských počtov.
Niečo tí Francúzi museli urobiť, a rýchlo!
Vymysleli dokonalý plán – motivovali obyvateľov, aby hlodavce lovili. Presnejšie povedané, začali im platiť za potkanie chvosty. Práve tie mali byť dôkazom, že zviera chytili a zlikvidovali.
Fungovalo to skvele, ľudia nosili státisíce chvostíkov! A vedenie jasalo, aký skvelý motivačný systém vymysleli.
Čoskoro si však tí francúzski šéfinkovia začali všímať niečo zvláštne – že po meste pobehuje čoraz viac krýs BEZ CHVOSTU.
Skúmali to teda, skúmali, až zistili, že tí podnikaví Vietnamci nechávali zvieratá prežiť. Keď im totiž odsekli iba chvost, tak stále boli schopné mať ďalšie mláďatá, s chvostami. A viac chvostov = vyšší zárobok.
Zistili, že tí podnikavejší Vietnamci dokonca načierno importovali do Vietnamu krysy z iných krajín.
A že najpodnikavejší si dokonca otvorili farmy a mali ten chov potkanov ako biznis plán! 🙂
Tak sa naštvali, že sa program rozhodli náhle ukončiť.
Ale keď to spravili, tak podnikaví start-uperi zrazu s krysami nemali čo robiť, nuž najjednoduchšie a najlacnejšie riešenie bolo všetky pustiť do prírody.
A práve vtedy prišlo k priam potkanej explózii!
Inak povedané, to vedenie dosiahlo presný opak toho, pre ktorý celý program vôbec začal.
A prečo vám o ňom píšem?
No preto, lebo tento „Krysí efekt“ (prípadne si tiež vyhľadajte „Cobra effect“) zažívame v biznise, marketingu a vlastne bežnom živote až príliš často.
Keď Airbus skonštruoval supertiché lietadlo A380, tak sa zrazu začali množiť sťažnosti ľudí, že sa nevyspia, lebo počujú detský plač, spláchnutia záchodov a chrápajúcich spolucestujúcich.
Ak budeme hodnotiť kvalitu škôl podľa toho, ako dopadnú v celonárodnom monitore, tak súťaživí riaditelia sa prispôsobia a výučbu postavia tak, aby dobre dopadli v rebríčkoch.
Ak by sme hodnotili nemocnice podľa úmrtnosti pacientov, tak budú mať motiváciu posielať domov tých, ktorí sú ťažko chorí a zhoršili by štatistiku (máme s tým v rodine smutnú skúsenosť).
Ak budete hodnotiť kvalitu svojej tvorby podľa počtu srdiečok a sledovateľov, tak skončíte pri roztomilých deťoch, vtipných mačkách a 100-krát prefiltrovaných fotkách na Instagrame.
A ak budete chcieť merať a maximalizovať návratnosť investícií do reklamy, tak vlastne najlepšie je zoškrtať úplne všetko, lebo keď miniete nulu, tak návratnosť pri akomkoľvek výnose je nekonečná. 🙂
Preto, prosím vás, keď najbližšie budete vymýšľať nejaký supermotivačný program pre svojich zamestnancov (aby boli efektívnejší),
alebo keď budete chcieť škrtať investície do reklamy, alebo značky, alebo vzdelávania (aby ste ušetrili),
alebo keď budete pracovať na supervirálnom príspevku (aby ste mali čo najviac videní a cien zo súťaží kreativity),
uistite sa, že nejdete do Hanoja chytať potkany! 🙂
—
Ešte stále nemáte originálny vianočný darček?
Potom darujte ročné členstvo v Tvorcovskej komunite uKunu, máme pre Vás k tomu aj takúto peknú darčekovú poukážku.
Naviac od Nového roka zvyšujeme cenu z 10 na 15 eur, ale vy ju budete mať stále za tú starú cenu. Tak čo, idete do toho?
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️