Aj McDonald's začínal ako stánok s hotdogmi
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj dnešný skutočný príbeh je ukážkou toho, ako fakt veľmi dôležitá vo vašom živote je distribúcia. Nezaobíde sa bez nej žiadna úspešná značka či produkt.
Na distribúciu vašich posolstiev v online svete, jednoducho, rýchlo a efektívne, využite odporúčacie okná Engerio. #reklama
—
Viete ako začínal ten slávny McDonald’s, najväčšia sieť reštaurácií na svete?
Ako malinký stánok s hotdogmi a pomarančovou limonádou!
No fakt si nerobím srandu, pokojne si to vyhľadajte.
Ešte k tomu na malinkom letisku, kam príliš veľa ľudí nechodilo.
A tak sa dvaja bratia – zakladatelia, Maurice a Richard, po rokoch trápenia rozhodli celý ho naložiť na príves a posunúť o 60 kilometrov „do prava“.
Tam z neho pomalinky vytvorili fungujúcu drive-in reštauráciu. Prišli ste na aute, počkali na servírku, objednali z 27-položkového menu a pol hodinu čakali, kým vám to jedlo prinesú.
Ale aj ten biznis im začal stagnovať, z viacerých dôvodov:
Po prvé, do reštaurácie chodila nevhodná klientela – pubertiaci, chuligáni, hluční macherkovia, čo vyrušovali normálnych zákazníkov. Podobne ako keď idete na zápas slovenskej futbalovej ligy.
Potrebovali tiež hromadu personálu, ktorý robil chyby, často zabudol alebo poplietol objednávky.
No a nakoniec riad – často sa rozbíjal, alebo ho zákazníci kradli (bolo po hospodárskej kríze, každý riešil nedostatok peňazí ako najlepšie vedel).
Skrátka 5 korún by ste vtedy na tých bratov McDonaldových nestavili, že nejako prerazia.
Ale práve vtedy, keď boli znova na samotnom dne, zistili, že 87 % všetkých predajov im nosia hamburgery, hranolky a nápoje.
Rozhodli sa teda reštartovať, znova: osekali menu, servírky, riad, automaty na cigarety, jukeboxy… úplne všetko išlo preč. Sústredili sa LEN na tie tri najpredávanejšie položky, na dizajn reštaurácie, na fungovanie. Totálne sa prispôsobili novému konceptu.
Vďaka tomu boli schopní znížiť čakanie z 30 minút na 30 sekúnd. A prvý McDonald’s ako ho poznáme dnes bol na svete. To už bol rok 1948, 11 rokov odkedy predali ten prvý hotdog s džúsikom.
A poviem vám, bol to taký hit, že napriek 30 sekundám ste zase čakali v dlhých radoch. 🙂
Ale napriek všetkému tomu úspechu mali bratia McDonaldovci len tú jednu jedinú pobočku. Trvalo ďalších šesť dlhých predlhých rokov, kým ich objavil akýsi Ray Kroc, neúspešný 52-ročný predajca mixérov.
Kroca hneď zaujalo, ako si mohli objednať osem mašín, to bolo príliš veľa na takú malinkú reštauráciu.
Sadol teda do auta a precestoval viac ako 3000 kilometrov, len aby sa na vlastné oči presvedčil, že nejde o nejaký omyl. A veru, dobre spravil.
Tak ho tí bratia uchvátili, že si s nimi dohodol spoluprácu, že rozbehne ďalšie McDonald’s pobočky. A urobil z toho obrovský biznis, ktorý doslova zmenil fungovanie sveta, životosprávu stoviek miliónov ľudí. Ale to už je iný príbeh, taký parádny, že je o ňom celý film natočený! Pre každého, koho zaujíma marketing a biznis, je to priam povinná jazda.
Dnes je McDonald’s jedným z najznámejších, najuniverzálnejších slov, ktorému rozumejú ľudia po celom svete.
Znamená to, že sa tam pôjdem niekedy najesť?
V žiadnom prípade! 15+ rokov som tam nevkročil a ani už nikdy nevkročím!
Ale pre všetkých je to dokonalý príklad toho, že produkt, ktorý si zákazníci kupujú býva často niečo úplne iné ako si marketéri myslia, že predávajú.
V prípade McDonald’s to určite nie je len tá žemľa (nájdete na trhu 1000 lepších alternatív), ale aj fakt, že ju dostanete rýchlo, za nízku cenu, že to všade chutí rovnako, že ju kúpite všade na svete.
Poznám len jediný príbeh nezlomnosti a vytrvalosti, ktorý je úžasnejší a neuveriteľnejší ako ten Krocov. Ten o bradatom deduškovi z loga KFC. Jeho kvôli vlastnej firme najprv skoro zastrelili, potom sa s ňou súdil.
Ak ste práve dostali chuť na poriadny hamburger, alebo vysmážané krídelká, tak vám prajem dobrú chuť! 🙂
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️