Ako informujú ruské médiá o Ukrajine?
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Už ste sa zamýšľali nad tým, ako informujú ruské médiá o Ukrajine?
A nemyslím len teraz, ale celé roky!
Nuž, zaujímavo. Mohli by sme to nazvať aj paralelnou realitou.
Dám vám jeden príklad za všetky. Keď bol Kyjev ostreľovaný (= od samého začiatku vojny), vysielala ruská, štátom ovládaná televízia takýto livestream. Akoby sa nič nedialo. Už len nejaká príjemná muzička s fujarou do toho chýba.
Papier znesie všetko a vo vojne zábrany zjavne neexistujú. Tá drzosť zachádza až tak ďaleko, že vytvárajú weby, ktoré majú odhaľovať podvody (čím získavajú na hodnovernosti), a priamo cez ne potom šíria hoaxy.
Nuž nie nadarmo sa hovorí, že jazyk je ostrejší ako meč. Vedel to už aj Platón, 400 rokov p. n. l., keď povedal, že tí, ktorí rozprávajú príbehy, vládnu tomuto svetu. Tu vidieť, zas a znova, aké dôležité je v komunikácii dávať veci do súvislostí.
Čo ma privádza k odpovedi na otázku, prečo vraj väčšina ruskej populácie podporuje tieto „špeciálne operácie“?
No pretože sú takýmito informáciami „kŕmení“ dlhé roky. Mnohí tí ľudia ani nevedia že nevedia. A tu vidieť, zas a znova, aká veľmi dôležitá je v komunikácii dlhodobosť. Pretože ako povedal Goebels, ríšsky minister propagandy: „Stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou“.
Čo ma privádza k poslednej, najdôležitejšej otázke tohto e-mailu:
Platíte si za svoje obľúbené online spravodajstvo?
Podľa rebríčku slobody médií, vydávaného Reportérmi bez hraníc sme na 35. mieste, susedné Čechy na 40. mieste. A Rusko na 150. z celkových 180.
Pre Slovensko je to na jednej strane stále v pohode výsledok, predbehli nás poväčšinou tie najvyspelejšie svetové ekonomiky. Na strane druhej za posledných 6 rokov sme sa prepadli z 12. miesta o 23 priečok.
Ak ste náhodou niekedy za posledné roky frflali na zaujatosť médií, že nie sú objektívne, že skresľujú či strašia, položte si otázku, čo s tým vieme robiť my sami?
Najjednoduchší spôsob je pravidelne platiť pár eur, 5 – 10 mesačne, svojmu obľúbenému online vydavateľstvu za správy.
S internetom sme si zvykli na to, že všetko online je zadarmo, resp. že platíme formou sledovania reklamy.
Ak aj nie ste jedným z cca 15 – 25 % ľudí, ktorí majú adblocker (tí nezarobia médiu vôbec nič), tak pamätajte, že priemerný návštevník vygeneruje médiu tržbu vo výške cca 25 – 30 centov mesačne. A tí najaktívnejší návštevníci možno 1 euro. (zdroj: IAB monitor a prepočty obratov a návštevnosti médií). To je málo, a o to viac musia médiá čeliť rozličným politickým tlakom.
Napríklad, keď pred 7 rokmi kupovala jeden z najväčších slovenských médiálnych domov veľká investičná skupina, vyjadril sa jeden z majiteľov, citujem: „Médiá sú pre nás ako atómový kufrík.“ Inými slovami, keď by do nich ktokoľvek rýpal, konkurencia či politici, tak na neho dlhodobo budú „páliť svojím arzenálom.“
Ten istý človek, vychýrený finančný žralok, neskôr vtipkoval, že vstupom do médií si kúpili neziskovku.
Naopak, keď by sme si všetci platili, zmenila by sa aj závislosť médií od inzercie na závislosť od čitateľov, a tým by sa zmenila aj kvalita výstupov.
Choďte a podporte svoje obľúbené médium. 👍
Veď kedy inokedy ako práve dnes tak jasne vidieť, čo znamenajú slobodné médiá pre zdravú spoločnosť?
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️