Ako sa Nike superpopulárnymi stali!
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj vašej značke a jej posolstvám budú zákazníci veriť viac, keď ich budú odporúčať tie najlepšie domáce médiá medzi svojím redakčným obsahom.
Vďaka odporúčacím oknám Engerio ich rozšírite miliónom návštevníkom 100+ prémiových médií rýchlo, ľahko a efektívne. #reklama
—
Viete, ako sa Nike stalo takou populárnou značkou tenisiek?
Bude sa vám to totiž zdať zvláštne, ale boli časy, kedy lovebrand Nike žiadnym lovebrandom nebol. Časy, kedy by ste ju v prvej desiatke najhodnotnejších značiek na celom svete s hodnotou presahujúcou 53 miliárd dolárov hľadali márne.
Práve naopak, Blue Ribbon Sports (Modrá stužka šport), ako sa pôvodne volali, nič nevyrábali, len distribuovali tenisky z Japonska (dnešné Asics).
Ale boli také úspešné, tak sa im darilo, že tomu ich dodávateľovi sa málilo, mal veľké oči, chcel väčší podiel a menšiu závislosť na svojom americkom partnerovi. Začal teda vyjednávať s inými distribútormi za chrbtom Blue Ribbon Sports a keď sa to tí dozvedeli, 7-ročné partnerstvo išlo do hája.
Ale keď sa už aj BRS premenovalo na Nike, keď už aj vyrábali vlastné produkty, tak to rozhodne nebolo žiadne terno. Práve preto sa snažili preraziť vďaka spolupráci s hráčmi v najobľúbenejšom športe v USA, v basketbale.
Malo to akurát jeden háčik – žiadny športovec ich nechcel!
Všetci chceli Adidasy, Conversy a Pumy. To boli skutoční hráči, ktorí miešali kartami. Mali meno, prestíž, tradíciu… a omnoho viac peňazí na sponzoring.
To aspoň zase vidíte, že keď ste neznáma značka, omnoho, OMNOHO menej ľudí s Vami bude chcieť spolupracovať. Aj keby ste im peniaze platili, aj keby ste boli samotný Nike! 🙂
Preto firma, zúfalá z toho všetkého, urobila niečo nevídané – stavila všetko na jednu jedinú kartu, jedného jediného športovca, človeka, v ktorom videla ten najväčších potenciál – Michaela Jordana.
Ponúkli mu všetky peniaze, ktoré na sponzoring mali, a ešte trochu viac.
Dali mu dokonca podiel z predajov všetkých tenisiek, ktoré niesli jeho meno (Air Jordan).
Vytvorili pre neho na mieru ušité tenisky. Jordan nereprezentoval sponzora, tie topánky boli manifestom Jordana.
A aby toho nebolo málo, Nike použilo netradičný, avšak dodnes mimoriadne populárny a funkčný trik – urobili z tých Air Jordanov zakázaný produkt!
Totiž v NBA mali v tom čase pravidlo, že minimálne 51 % farby na teniske muselo byť bielej. Hráč, ktorý toto pravidlo porušil, musel zaplatiť pokutu 5 000 dolárov za zápas, teda približne 15 000 dolárov na dnešné.
Nike toto nariadenie úmyselne porušili. Dali tam veľa červenej, veľa čiernej a platili za Jordana pokuty.
Následne na tom celom postavili aj komunikáciu, dostalo sa to do novín, časopisov a televízií po celých Spojených štátoch.
Air Jordan boli tenisky, ktoré reprezentovali černocha, za ktoré dostával vysoké pokuty len preto, že tam bolo málo bielej. 🙂
Michael Jordan sa stal najväčšou basketbalovou hviezdou 80. a 90. rokov a potiahol so sebou aj Nike, ktoré sa stala teniskovou veľmocou.
Aj vďaka nemu stihli už v 80. rokoch predbehnúť vo veľkosti Adidas a v roku 2003 rovno kúpili celé Converse.
Dodnes robí Air Jordan pre Nike 4 miliardy dolárov v tržbách ročne.
Vďaka tomu podielu z predajov, ktorý si Michael vyjednal s vtedy neznámou firmou, mu dodnes platia okolo 400 miliónov dolárov ročne.
A práve preto si budujte silnú značku, aj Vy osobne. Keby ju Nike vtedy malo, ušetrilo by fakt veľa peňazí na licenciách! 🙂
–
Ešte pútavejší a neuveriteľnejší príbeh je bezpochyby súboj medzi Adidasom a Pumou. Dvaja bratia z malého mestečka vybudovali obrovské impériá, profesionalizovali šport… a pritom sa navzájom nenávideli.
Šialený býva ten svet biznisu.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️