Ako sa zákazníci vysmiali Pizza Hutu
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Dnes mám pre vás perfektnú prípadovú štúdiu, vtipnú, pobavíte sa na cudzí účet. 🙂
Konkrétne na tom, čo sa stalo Pizza Hutu, keď sa snažili obmedzovať zákazníkov takými tými drobnými písmenkami dole pod čiarou, poznáte.
Keď otvorili svoje prvé reštaurácie v Číne, ešte v 90. rokoch, snažili sa nejako odlíšiť od všetkej tej nezdravej fastfoodovej a lacnej street foodovej konkurencie. V krajine sú také populárne všetky tie pouličné stánky s jedlom, že dokonca aj veľké zahraničné reťazce sa toľko nepokúšali zaujať cenou, ale predovšetkým čistotou, vysokým hygienickým štandardom a pohodlím, teda že to nebudete musieť jesť niekde na „stojáka“.
Skrátka, zdravý životný štýl tam bol čoraz viac trendy, nuž, presne tak sa chceli aj pozicionovať – ako kvalitná chutná zdravá alternatíva rýchleho občerstvenia.
A tak sieť pizzerií prišla s myšlienkou All You Can Eat (= zjedz, koľko vládzeš), teda že zaviedli švédske stoly na šaláty. Bol to perfektný nápad, ako byť iný, ako si zákazníci mohli ľahko ospravedlniť to superkalorické hlavné jedlo.
Veľmi podobne si vás dodnes kotvia všetky hypermarkety, keď vám ponúkajú hneď pri vchode čerstvé ovocie a zeleninu, ale čokoládu a čipsy až niekde na konci. Tam si ich skôr kúpite, lebo sa musíte odmeniť za všetky tie zdravé rozhodnutia, ktoré ste už spravili.
Akurát, že v tom čínskom Pizza Hute to bolo aj s jedným malým háčikom: do toho bufetu na ten šalátik ste mohli ísť len jedinýkrát. Takže to príliš „zjedz, koľko vládzeš“ nebolo, skôr „zjedz, koľko odnesieš“.
No a viete, ako to býva, keď ľuďom začnete dávať nejaké príkazy, pravidlá a obmedzenia: zobrali to ako výzvu! 🙂

Tí jednoduchší zákazníci si „len“ brali taniere plnšie ako reálne vedeli zjesť (a tým pádom sa muselo omnoho viac vyhadzovať).
Tí pokročilejší však začali stavať hotové budovy, umelecké diela vyššie než účes Marge Simpsonovej.


Stabilné základy robili z mrkvy, steny tvorili z uhoriek či kociek ananásu/melónu, ako cement medzi „tehlami“ používali rozličné kaše, no a vnútro vyplnili čímkoľvek, čo sa nedalo dobre naukladať na seba.


S priam raketovo rastúcou obľúbenosťou diskusných fór a sociálnych sietí sa začali nadšenci chváliť svojimi výtvormi, pokojne 30+ centimetrov vysokými, so svetom, s členmi komunity. Zdieľali fotky, konkrétne postupy a tipy, súťažili, kto to postaví vyššie.


Dokonca táto forma umenia dostala vlastné pomenovanie, veď si len vygooglite „salad stacking“.


Toľko to skúšali, tak posúvali hranice, až nakoniec v roku 2009 Pizza Hutu došla trpezlivosť a z takmer všetkých 440 čínskych prevádzok ten šalátový bufet odstránila úplne.
Samozrejme, že to ako oficiálny dôvod nepriznali, ale aj vtedy, keď oznámili, že budú končiť, sa ešte viac zákazníkov nahrnulo do prevádzok, nech skúsia naposledy niečo postaviť.


A presne takto ľudská vynaliezavosť ukončila snahu Pizza Hutu byť nutrične vyváženou alternatívou ku všetkým tým ostatným fastfoodovým reťazcom. 🙂
Celkovo je Čína unikátna krajina, obrovská, šialená. Veď stačí, ak si pozriete, ako to vyzerá u nich na pošte pred Vianocami.
—
Aj túto inšpiráciu vám prinieslo Engerio, najväčšia slovenská reklamná sieť.
Aj vaše produkty a značky budú vďaka nej odporúčať tie najznámejšie domáce médiá. #reklama
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️