Ako vás zoberú do práce vašich snov? (10 krokový meganávod)
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj keď nie som profesionálny HR špecialista, za tie roky na rozličných vedúcich pozíciách mi prešli rukami už tisíce životopisov, na pohovoroch som mal stovky kandidátov. Haluz je, že vidím uchádzačov, ako stále opakujú tie isté chyby. Často úplne zbytočné, ale tí ľudia sa na nich úplne „vyoutujú“.
Zároveň vidím, že (minimálne na mňa) fungujú stále tie isté finty, postupy, pri ktorých si ten kandidát výrazne zvyšuje šance na úspech. No a keďže otázka získania (vysnenej) práce je pre mnohých ľudí tá najdôležitejšia, rozhodol som sa dať dokopy článok, kde vypíšem tie top.
Splňte ich čo najviac a tým dramaticky stúpnu vaše šance, že vás prijmú do vášho vysneného zamestnania. Dodržujte všetky a dám celú svoju výplatu za to, že dostanete job v ľubovoľnej oblasti, ktorá vás zaujíma.
1. Ešte pred tým, ako vôbec začnete hľadať
Nájdite si oblasť, ktorá vás fakt baví bez ohľadu na peniaze… a začnite tvoriť. Píšte príspevky na blogy, robte videá na TikTok, na LinkedIn… hocičo si vyberte, ale začnite a vytrvajte. Neriešte, či za to máte zaplatené, alebo nie, či si to niekto pozerá, alebo nie, koľko máte lajkov. Bude to aj tak také hrozné, že o pár rokov vaše budúce ja by za to nedalo ani 5 korún
+ vaše budúce ja bude šťastné, že tú katastrofu nikto vtedy nevidel.
Sám som si tým prešiel, dodnes sa za svoje prvé príspevky hanbím. Ale nezmazal som ich. Vždy, keď si myslím, aký som majster sveta, pozriem si ich a spomeniem na jednu ľudovú múdrosť „zabudol vôl, že teľaťom bol“.
Ak si vyberiete oblasť, ktorá vás naozaj baví, nebudete sa trápiť, čo za svoju prácu dostanete. Ako spoločník v jednej z mojich firiem, ktorý je ako Tom Hanks vo Forrestovi Gumpovi = miluje kosenie. Keď pokosí u seba, u rodičov, u susedov, tak ešte ide pokosiť v dedine okolo kostola, len tak… zadarmo… pre dobrý pocit.
A zároveň sa udeje druhá dôležitá vec. Ak vytrváte, fakt sa zlepšíte. Zo dňa na deň sa síce citeľný progres neobjaví, ale keď sa obhliadnete o mesiac, o rok, či o päť rokov, budete odborníkom vo svojej oblasti, ktorého firmy samy vyhľadávajú a žiadajú, aby pre nich robil. Vlastne v tomto nepoľavujte, ani keď vás zamestnajú. Ak vás čosi naozaj baví, tak to dokážete robiť roky, hádam aj celý život. A bude z vás najväčší expert široko-ďaleko. ❤️
Vybrať si vhodnú oblasť je najdôležitejší tip zo všetkých. Takú, do ktorej budete natoľko pohrúžení, že budete strácať pojem o čase. Nie nadarmo sa hovorí, že kde je práca zábavou, tam je život radosťou.
Ale čo ak neviem, ktorá oblasť ma baví?
Na to je veľmi jednoduchá odpoveď.
Spýtajte sa, čo by ste chceli robiť, keby na peniazoch vôbec nezáležalo?
Ako by ste chceli stráviť všetok svoj čas?
O koľko perspektívnych umelcov, pekárov koláčov alebo jazdcov na koni tento svet prišiel len preto, že z neho rodičia chceli mať právnika či manažéra?
Myslia to dobre, ale často sú to tí najväčší zabijaci talentov?
Ak je váš vysnený job jazdenie na koni, budete tým žiť od rána do večera, čoskoro sa z vás stane ten najlepší jazdec či tréner široko-ďaleko. Zrazu sa k vám budú hrnúť ľudia, ktorí budú chcieť ušetriť čas a naučiť seba alebo svoje deti všetky tipy a triky. So zvýšeným dopytom sa zníži vaša dostupnosť, zvýši sa vzácnosť, a tým aj vaša cena.
2. Vytvorte si profily na sociálnych sieťach a podeľte sa tam o svoj obsah
Nezabúdajte, že obsah je king, ale distribúcia je King Kong. A teda ak už máte svoj obsah, šírte ho na svojich sociálnych sieťach, minimálne na FB a LinkedIn. Jednak zvýšite zásah – počet ľudí, ktorí si ho pozrú, prečítajú, a jednak ak bude fakt dobrý, odporučia ho/pošlú ďalej.
Ale dôvod je ešte jeden, úplne odlišný. Dnes každý skúsený headhunter, personalista alebo váš budúci vedúci si pozerá vybraných kandidátov na sociálnych sieťach. Ako vyzerajú, ako sa vyjadrujú. Takto môžete o sebe ľahko vytvoriť pozitívny obraz, hoci váš potenciálny zamestnávateľ vás ešte ani nestretol. V ideálnom prípade si vás niekto všimne a osloví prvý, či by ste nechceli pracovať pre jeho firmu.
Ako nafúknuť 24 hodín? Prihláste sa do Time management kurzu, kde vás naučíme využiť svoj čas na maximum. A bude to celé zadarmo, nech nemá nikto žiadne prekážky či výhovorky ⏱
3. Nájdite si vhodné firmy, kde by ste chceli robiť. Čím viac, tým lepšie
Keď už ste si vybrali ten svoj vysnený segment (bod 1), nájdite v ňom pôsobiace firmy, kde by ste chceli robiť. Neupínajte sa na jednu konkrétnu. Čím viac, tým lepšie, pokojne 100+. A potom sa im všetkým ozvite. O detailoch si napíšeme neskôr, nateraz je dôležité to číslo: 100+. Nie menej.
Prečo tak veľa?
Je veľká pravdepodobnosť, povedzme až na 99 %, že vás do vybranej firmy nezoberú, že hneď nerozoznajú vaše kvality, potenciál alebo nikoho nového nebudú potrebovať. Možno váš životopis kamsi zapadne alebo práve v ten deň bude mať príjemca vášho CV zlú náladu… Je to podobné ako s podomovými predajcami. Sú vďační za každé nie, za každé zatvorenie dverí, lebo aj pri 1% konverzii to znamená, že sú o krok bližšie k tomu „áno“. To, že vás odmietne nejaký miestny futbalový klub, neznamená, že vás odmietnu v Slovane, alebo dokonca v Reale Madrid. Ak vás nezoberú do nejakej malej lokálnej reklamnej agentúry, neznamená to, že sa nemôžete prihlásiť ani do Googlu alebo Applu, ktorí hrajú úplne inú ligu.
Peknú príhodu zažil Mark Ritson, v súčasnosti hádam najslávnejší profesor marketingu na svete. Keď sa hlásil v USA na prvé školy, kde chcel učiť, tak sa prihlásil na každú možnú univerzitu. Bol hrozne sklamaný, keď ho odmietli na nejakej céčkovej bezvýznamnej škole. Myslel si, že keď nie je dobrý tam, tak ho nezoberú ani inde. Pár dní nato sa mu ozvali z MIT, z jednej z najprestížnejších univerzít na celom svete, že ho berú.
Takže záver – nerozmýšľajte veľmi nad tým, proste sa zahláste. 100+ je úplne OK. Pri šanci 1 % dostanete minimálne jednu ponuku v oblasti, v ktorej by ste chceli robiť. Navyše, ak to budete robiť inteligentne (napíšeme si neskôr), tak tá pravdepodobnosť bude oveľa vyššia.
4. Nájdite si zodpovedné osoby a spojte sa s nimi
Čím väčšia firma, tým väčšia šanca, že s tým personalistom, ktorý dostane váš životopis, ktorý si vás zavolá na pohovor, NEBUDETE pracovať. Je to iba taký door-keeper (sito), ktorý stojí medzi vami a vaším budúcim šéfom. Pokiaľ sa dá, obíďte ho. Potrebujete hovoriť priamo so zodpovednou osobou.
Choďte na LinkedIn a rovno hľadajte zodpovedných ľudí, vašich budúcich šéfov v tých vašich vybraných 100+ firmách. Spojte sa s nimi a skúste nadviazať kontakt. Keď sa s nimi spojíte, tak uvidia vaše príspevky, ktoré ste vytvorili a uverejnili (bod 2). Môžete im tiež lajkovať a komentovať príspevky, nadväzovať kontakt. Ak na LinkedIn-e nie sú, tak použite služby typu Hunter.io. Vďaka tomu si nájdete na nich emailový kontakt a môžete im svoju prácu odmailovať alebo im napísať nejaký pekný email, ako uznávate ich prácu, ako sa na sebe makáte a dúfate, že raz budete s nimi spolupracovať.
5. Ozvite sa im proaktívne a inteligentne
Keď už máte vybraných 100+ firiem, konkrétne osoby a máte na nich kontakt, ozvite sa im. Napíšte si jeden email – template, resp. správu LinkedIn, pričom vytvorenú formu textu budete posielať stále tú istú, len budete meniť meno. Takto vás to bude stáť minimum času, ale oslovíte veľa ľudí.
Pozor, aj takýto spam musí byť inteligentný! Príjemca by mal mať pocit, že ten email ste napísali len jemu, nikomu inému.
Príklad dobrého spamu bol ten, aký mi poslal Štefan, keď hľadal sponzorov na knižku. Keby som ho nepoznal, jeho štýl práce, tak fakt netuším, že to isté písal ďalším desiatkam ľudí. 🙂 Ale toto je presne ten osobný štýl, ktorý dvíha šancu na odpoveď o tisíce %.
Druhým dobrým príkladom je študent Michal, ktorý sa ozval s pochvalou za prednášku.
Michal nadviazal diskusiu, v ktorej ukázal zápal… a keď prišla správna chvíľa, spýtal sa, či by sme mu nedali šancu. 🙂
Zlý spam, ktorý dotyčný napísal všetkým, spozná každý skúsenejší človek. Niečo v štýle: „Vážený pán/pani personalista, reagujem na ponuku zverejneného na portále profesia.sk…” (to nie sú preklepy, ľudia to často posielajú s chybami).
Tak po prvé, nie som pani, po druhé, moje meno sa dá ľahko nájsť priamo v inzeráte, po tretie, ten inzerát som na profesii ani nemal zverejnený. A v takomto duchu pokračuje celá žiadosť o zamestnanie do firmy. Bolo mi okamžite jasné, že tento človek len robí kobercový nálet, takým sa ani neozývam.
Príklad správy, z ktorej je jasné, že to posielal všetkým rovnako. A ešte ani tú neposlal gramaticky správne.
Tip #1 – Založte si profesionálnu vyzerajúcu emailovú adresu, je to zadarmo. Mailové schránky typu panvesmiru@, tenista425@ atp. vyzerajú amatérsky, zbytočné mínusové body.
6. Pekný životopis
Neposielajte ho vo Wordovej šablóne životopisu (template Europass CV) a podobne, ktorá sa nezmenila, odkedy to tam Microsoft v 90. rokoch minulého storočia dal. Neposielajte životopis, ktorý je na 3+ strany, 1 strana je ideálna, 2 strany max. Ako sa hovorí, keď to nevieš povedať jednoducho, dostatočne tomu nerozumieš. Personalista dostane okrem vášho desiatky ďalších životopisov. On nemá čas ich študovať, má na nich pár desiatok sekúnd. Musíte sa uistiť, že za tých pár sekúnd zaujmete na prvý pohľad. Investujte 5 USD, choďte na Fiverr, Jaspravim alebo Webtrh a nech vám spraví niekto pekný životopis, kde dáte na jednu A4 všetko podstatné. Pozrite sa, aké pekné životopisy vám nadizajnujú. A nezabudnite – majte to v PDF. Vyzerá to 10-krát profesionálnejšie a otvorí sa vám to aj v prehliadači, nepotrebujete na to žiaden extra software.
Nech sa páči, takýto životopis som si ja pripravil, keď som ponúkal Švédom spoluprácu ohľadom rozbehnutia firmy na Slovensku.
Pošlite to takto nejak a garantujem vám, že urobíte niečo, čo 95% kandidátov neurobilo.
7. Motivačný list nie je len do počtu, neodfláknite ho
Význam motivačných listov mnohí výrazne podceňujú. Asi aj to bude dôvod, prečo ich tak veľa chodí ako cez kopirák. Napríklad takto:
Podobne ako pri tom oslovovaní, neposielajte nič nehovoriaci template, z ktorého je jasné, že to posielate všetkým. Kandidáti, ktorí mne takúto správu posielajú, si poškodia vždy.
V motivačnom liste máte možnosť ukázať svoj charakter a osobnosť. Môžete tiež nahradiť slabiny v životopise (napr. nedostatok alebo žiadne pracovne skúsenosti, dlhšiu pracovnú prestávku…) tým, že ukážete svoj interes, energiu, že tú prácu naozaj chcete. Stačí pritom málo. Napr. použiť meno kontaktnej osoby, konkrétnej spoločnosti a v prvých pár vetách dať najavo, že ste si o nich aspoň minútu googlili.
Opäť, takýto motivačný list je niečo, čo 95 % kandidátov neurobilo. Výrazne zvyšuje vaše šance odlíšiť sa od davu.
Hľadáte marketingové inšpirácie? Odoberajte newsletter od Filipa a dostanete pravidelnú porciu dvakrát týždenne 🙂
8. Príprava na pohovor
Keď už ste oslovili správnu osobu, ktorej ste poslali správny životopis a motivačný list, je šanca v desiatkach percent, že vás aj pozvú na pohovor, aby sa dozvedeli niečo bližšie. Najčastejšia a najzbytočnejšia chyba – top 1, ktorú pri takýchto stretnutiach zažívam, je neznalosť firmy a človeka. Len ťažko uverím motivačným vetám o tom, ako je to pre kandidáta vysnená práca, keď nevie povedať nič o firme, čo robí, aká je jej konkurencia, aké míľniky dosiahla. Nepôjdete na veľa pohovorov, tak keď vás už niekam zavolajú, dajte tomu tých 5 až 10 minút a naštudujte si aspoň základné veci. Navyše tým, že ste si vybrali svoju vysnívanú oblasť (pozri bod 1), to ani nebude nejaká náročná úloha. Práve naopak, mnoho vecí už budete poznať, prípadne si len rozšírite obzory a vnímanie celého trhu.
Ešte lepšie spravíte, ak urobíte to isté, čo robil personalista s vami – prelúskate si ho na sociálnych sieťach alebo na YouTube. Zistíte jeho záujmy, či niekde vystupoval, ako sa vyjadroval, aké má názory. O to viac budete pripravení vhodne reagovať na jeho otázky.
Tip #2 – Pripravte si aj nejaké otázky, dve-tri stačia. Nech sa aj personalista vyrozpráva. Zároveň bude mať z pohovoru lepší pocit, že ste pripravení, že sa zaujímate, že tú prácu naozaj chcete.
Tip #3 – Na pohovor si aj niečo pripravte, jednu-dve konkrétne veci, ktoré by ste spravili hneď po nástupe, aby ste tej firme nejako pomohli. Keď si pri príprave na pohovor všimnete nejakú chybu, zlý popis údajov na stránke, škaredé komentáre na sociálnych sieťach… spomeňte to. Ukážete, že tú firmu poznáte, že ste pripravení hneď pridávať hodnotu, nie sa týždne alebo mesiace zaúčať a čakať, že potom vám niečo oni sami dajú.
9. Čo po pohovore?
Je jedno, na akú pozíciu sa hlásite, ak chcete dostať vysnenú prácu, mal by byť vo vás aj kúsok obchodníka – potrebujete predať seba.
Nech sa páči, tu máte moju obľúbenú predajnú štatistiku.
Podľa nej 85 % všetkých obchodníkov sa zákazníkovi neozve viac ako 3-krát, takmer polovica sa im neozve dokonca ani raz.
Ale 80 % všetkých obchodov sa udeje až po minimálne piatich kontaktoch. Tá najlepšia vec, čo môžete urobiť po pohovore, je ozvať sa tomu človeku. Poďakovať sa mu za jeho čas a energiu, poslať mu článok či video na nejakú tému, o ktorej ste sa rozprávali, poprípade link na nejakú svoju tvorbu (pozri bod 2). Keď to bude prirodzené, nesilené, tak urobíte niečo, čo 95 % kandidátov ignoruje… a vyniknete. A práve to – odlíšiť sa od zvyšku, ukázať, že idete vždy ďalej, je to, čo chcete.
10. No a čo v prípade, keď vás po pohovore nezoberú?
Nič sa nedeje. Možno nebol práve ten správny čas, možno bol niekto lepší od vás. Rátate s tou 1% úspešnosťou, takže ste o jedno „nie“ bližšie k vysnívanej práci v nejakej inej firme.
Ale ak vás jedna konkrétna spoločnosť naozaj zaujala, ak by ste tam naozaj chceli pracovať, tak len posielajte ďalšie follow-upy, pozri tabuľku v bode 9. Spojte sa s človekom z pohovoru na LinkedIn-e, komentujte mu pod príspevkami, posielajte odkazy na svoju prácu, pripomínajte sa. Vás to vôbec nebude zaťažovať, že do toho dávate čas, lebo veď bod č. 1 – je to segment, ktorý vás napĺňa, priam hobby, pri ktorom strácate prehľad o čase. A on bude o vás vedieť, vidieť záujem, energiu. Alebo ako hovorí predajná štatistika, bude 80% šanca, že po toľkých kontaktoch jedného dňa nakúpi priamo od vás. Už som počul od viacerých ľudí, že zobrali človeka len pre jeho pozitívny prístup a zapálenie. Pretože schopnosti sa dajú naučiť, ale prístup nie.
Bonusový materiál
Dám vám ešte dva príklady, ako sa viete odlíšiť v hyperkonkurenčnom prostredí. Raz nám do firmy na ponuku office manažérky prišlo cez 150 životopisov. Manažéri officov to už vtedy nemali ľahké… Ale čo ešte len teraz? V čase koronavírusu, keď toľko ľudí prešlo na prácu z domu, že už ani nie je čo manažovať. Teda už na zmenšujúcu sa ponuku je ešte väčší dopyt.
Ako teda zvýšiť svoje šance, že práve vás si zamestnávateľ (zákazník) vyberie?
Nájdite si spôsob, ako sa odlíšiť, ktorým na prvýkrát zaujmete, a teda netradičnou formou či zaujímavým obsahom vystúpite zo šedého priemeru. Kedykoľvek si budete myslieť, že na vašu pozíciu/produkt/službu je ťažké niečo kreatívne vymyslieť, tak si zoberte príklad z takej Lucky a jej prezi životopisu.
Alebo dnes známy marketér Kamil Aujeský, keď začínal, mal problém s tým, že ho potenciálni zamestnávatelia odsudzovali za jeho tetovania. A tak prerazil s nápadom, že polovicu výplaty venuje tomu, kto mu pomôže nájsť prácu. Za 1 deň dostal 23 ponúk.
Skvelým spôsobom ako sa odlíšiť je aj doplnkové vzdelávanie. Z marketingu môžem odporučiť Digitálnu Univerzitu, na ktorej aj prednášam. Okrem certifikátu sa totiž môžete na budúcom pohovore preukázať aj vašim reálnym projektom a hotovými praktickými výstupmi, na ktorých ste pracovali.
Záver
Týchto 10 krokov je to, čo na mňa vždy fungovalo. Použite čo najviac z nich a dramaticky zvýšite šance, že zoberú práve vás. Použite všetky a dám celú výplatu za to, že si nájdete prácu, ktorú fakt chcete. Nie je to ľahké, ale zaujmete, odlíšite sa, vyniknete v drsnom konkurenčnom prostredí.
Ak vám článok pomohol, ak vďaka nemu získate prácu, budem veľmi rád, ak mi napíšete, potešíte ma veľmi. Poprípade článok pošlite niekomu, komu by pomôcť mohol.
Držím palce, nech vám to vyjde!
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️