Chcete, aby vás mali radšej? Mám skvelý tip!

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Prezradím vám tajomstvo, ktoré z vás urobí zase o trošku obľúbenejších ľudí, chcete?

Ale predtým než začneme, mám pre vás jednoduchú úlohu: Ktorý z týchto dvoch keksíkov by ste si dali radšej: cookies, ktorý je trošku nepodarený a čokoláda mierne roztečená alebo cookies s dokonalým okrúhlym tvarom?

Sami si odpovedzte, až potom pokračujte ďalej.

Ak ste ako 2/3 zo 626 opýtaných ľudí, je to ten škaredší, naoko horší.

Bonusová úloha: V roku 1993 britský hudobný časopis zverejnil zdrvujúcu negatívnu recenziu rockovej kapely Darlin’, v preklade Miláčik. Vraj to, čo hrali, bol „hlúpy punkový odpad“.

Hudobníci sa s kritikou vysporiadali po svojom – rozhodli sa premenovať. Uhádnete, ako sa dnes volajú? Odpoveď nájdete na konci e-mailu.

Odborne sa to volá „pratfall effect“, po slovensky tiež „efekt padnutia na zadok“ a znamená, že máme väčšiu tendenciu mať radšej nedokonalé veci.

Výskumníci, profesor Harvardovej univerzity Ellliot Aronson a jeho kolegovia, tento fenomén objavili ešte v roku 1966.

Najprv si najali hercov, kandidátov do vedomostnej súťaže, ktorí v zinscenovanom pohovore odpovedali na ťažké otázky. Odpovedali na takmer všetky správne (92 %) a na konci úmyselne podaktorí prevrhli hrnček s kávou (padli na zadok, nemehlá).

Takéto nahrávky (s prevrhnutím šálky i bez) potom púšťali oddeleným skupinám študentov,  pokusným králikom. A tí mali na konci kandidátov ohodnotiť, ktorí sú im najsympatickejší.

Výsledky dopadli presne tak, ako v našom keksíkovom experimente vyššie: Ten 92 % dokonalý kandidát, ktorý zároveň priznal, že zase taký dokonalý nie je (veď predsa prevrhol pohár), bol s veľkým odstupom najobľúbenejší.

No dobre, a čo to znamená pre vás a váš marketing, pýtate sa?

No… veľa! 🙂

V dnešnom svete filtrov, sociálnych sietí a falošnej dokonalosti sme si totiž úplne zvykli zakrývať a retušovať každý jeden nedostatok, každú jednu nedokonalosť.

Akoby to bola hanba, alebo chyba, alebo dôvod, pre ktorý si nás zákazníci nekúpia.

Pritom existuje už nielen veľa výskumov, ale aj reálnych príkladov, ktoré dokazujú presný opak:

Taký Burger King získal tituly najoceňovanejšej reklamy a najoceňovanejšieho klienta roka vďaka tomu, že vo svojej kampani Moldy Whopper ukazoval plesnivý hamburger.

Poukazoval v nej na to, že na rozdiel od ich konkurentov nepoužívajú do jedla zlú chémiu, preto ten ich burger na rozdiel od konkurencie môže splesnivieť.

KFC zase zažilo svoj nechcený moment slávy, keď im došlo kuracie mäso. Nemali čo vysmážať, museli zatvoriť, nuž sa teda aspoň naozaj originálne ospravedlnili – zmenili si svoje logo z KFC na FCK, ako skratka od známej anglickej nadávky „do riti, toto sme fakt pokašlali“.

Ale ten najlepší príklad celého minulého storočia je od Volkswagenu.

Keď v apríli 1949 vstúpili na americký trh, so svojim „chrobákom“ (Beetle), predali za celý rok spolu presne 2 kusy.

Nepomýlil som sa, DVA! Také škaredé to auto bolo.

Nemali absolútne čo stratiť, nuž spustili kampaň „Think Small“, ktorá priznávala všetky nedokonalosti chrobáka, všetky tie vtipy, ktoré si z neho zákazníci robili.

Bolo to stále to isté auto, predávali ho stále tí istí ľudia. Ale vďaka tej reklame, ktorú Ad Age vyhlásil za najlepšiu v celom 20. storočí, sa z produktu stal komerčný superhit, predával sa na státisíce kusov ročne.

Tak teraz už viete, že priznať si vlastnú chybu môže byť vlastne veľmi výhodné, zárobkové.

Už tiež viete, prečo sem-tam v mojich príspevkoch nájdete gramatické chyby.

Prečo vo videách nechávame moje brepty.

A prečo poukazujem na svoje nedostatky, prešľapy, robím si zo seba srandu kedykoľvek je na to príležitosť.

Dúfam, že mňa, mojich kolegov a našu firmu budete mať radšej. 🙂

Ďakujeme!

Ale viete tiež, prečo vždy do výťahov montujú zrkadlá?

To je samostatný, veľký marketingový fenomén.

Najviac podnikateľských a marketérskych padnutí na zadok na centimeter štvorcový môžete vidieť aj naživo!

6.júna 2024, na ZirconTech summit v krásnom prostredí X-Bionicu v Šamoríne.

Lístok sa kúpiť nedá, je zadarmo, na pozvánky! Ak si myslíte, že budete pre ostatných hostí obohacujúci, vyplňte kontaktný formulár. #reklama

Správna odpoveď k hádanke: „Daft Punk“, čiže v preklade „Hlúpy punk“. 

Vskutku unikátny spôsob, ako sa dokážete vyrovnať s kritikou, čo poviete? 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️