McPizza, McŠpagety, McKebab: 10 najväčších prepadákov z McDonaldu

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Aj dnešný newsletter je ukážkou toho, že tie najväčšie a najbohatšie firmy sa často stali najväčšími a najbohatšími preto, lebo vytrvali dostatočne dlho, lebo sa nevzdávali, lebo skúšajú a inovujú až by jednému z toho zle prišlo. Ak Vás takéto príbehy bavia, potom sa isto obdarujte knihou Neznáme príbehy úspešných značiek.

McDonalds vám predstavovať nemusím. Už aj moja malá dcérka, keď mala 5 rokov vedela, že tam predávajú hamburgery, hranolky a zmrzlinu.

Ale stavím sa, že aj keď máte 20, 30, 40 a viac rokov, tak ste netušili, že tam predávali aj McPizzu, McHotdogy, kebab (McAfrica), McHomáre a McKraby, cibuľové nugetky (namiesto vysmážaných kúskov kuraťa vysmážali kúsky cibule), McBagety či McŠpagety. 

Aj keď to dopadlo neúspechom, predsa len sa niekde uchytili. Dodnes ich kúpite na Filipínach a na Floride.

Predávali aj hamburgery, v ktorých nedávali mäso do žemle, ale do ryžových placiek (McRice burger). Masívnu kampaň v médiách v Ázii mu robili a potom to stopli lebo vraj to príliš nešlo.

Teda nešlo… Predali 5 miliónov kusov. Čo by nejaká bežná reštaurácia dala za desatinu z tých objednávok? (Aspoň vidíte, ako veľmi záleží od perspektívy.)

McDonalds mal dokonca aj Hawai verziu burgerov – takú, kde ste namiesto mäsa mali grilovaný ananás. 😁 Hula burgery to volali.

Mohol by som pokračovať ešte dlho. Tieto a desiatky ďalších „chuťoviek“ museli skončiť failom, pretože ak by boli uspeli, tak by ste ich isto poznali.

Niekedy vyfailovali rýchlo, vedenie akceptovalo porážku hneď. Napríklad keď „predávali“ tie špagety, teda pardon, McŠpageti. Oni ich v skutočnosti nevarili. Dali ich na lístok a skúšali, koľko zákazníkov by si ich objednávalo. Keď si ich vypýtali, ospravedlnili sa, že ich už vypredali, a ponúkli kupón na hranolky zdarma.

Rýchlo zistili, že záujem by bol slabý a neriešili to ďalej.

Ale niekedy bola tá cesta dlhá, bolestivá a drahá. Napríklad keď minuli 100 miliónov dolárov na masívnu kampaň podporujúcu ich „dospelácku“ verziu Arch Deluxe burgerov.

Ale prečo vám o tom vôbec píšem? Aby som si z nich robil srandu?

Vôbec.

Píšem o tom preto, aby ste videli, že aj taká mega veľká a nudná korporácia, ktorá už desiatky rokov predáva to isté, sa stále snaží inovovať. Lebo vedia, že aj žralok, ktorý prestane plávať, zomrie.

Že aj taká mega veľká firma, ktorá má zdrojov, dát a možností testovania ako málokto na svete, môže stále vyprodukovať úplné faily.

Že na 1 megahit BigMac potrebujete pokojne 10+ failov. A je to normálne.

A že aj taká mega silná značka nedokáže zázraky, keď skrátka produkt nie je chutný, dobrý.

Produkt je vždy úplný základ a všetko ostatné je len pozlátka. Keď nie je dobrý produkt, zákazníci prídu, raz nakúpia a v živote sa nevrátia. A s nimi aj odídu vaše investície na reklamu, distribúciu, stroje, školenia a 100 ďalších vecí.

Takže pamätajte – inovujte, skúšajte, experimentujte s novými produktami. Vždy.

Nikdy nebudete dostatočne veľkí alebo príliš malí, aby ste nemohli inovovať.

Nedajte sa odradiť zlyhaniami, práve naopak, tešte sa z nich! Každým jedným tým prepadákom ste totiž o krok bližšie vy k tomu svojmu BigMacu.

Držím palce.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️