Hodinky, ktoré napísali dejiny

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Máte už funkčný biznis, ponúkate skvelé produkty a služby, už len aby sa o nich dozvedelo čo najviac ľudí?

Vďaka reklame v odporúčacích oknách Engerio sa o vašich produktoch a službách môžu dozvedieť tri štvrtiny používateľov celého slovenského internetu. Rýchlo a efektívne, z jediného miesta. #reklama

Mám pre vás hádanku, fakt ťažkú, sústreďte sa:

Viete, kto je na tomto obrázku a čo to nosí na ruke?

Bolo to presne v tento deň, pred 54 rokmi, uprostred boja medzi USA a Sovietskym zväzom v objavovaní vesmíru, čo sa odohral priam nervydrásajúci príbeh.

Zo Zeme odštartovala trojčlenná posádka Apollo 13, vedená kapitánom Jimom Lovelom, na obrázku (v rovnomennom filme ho hral Tom Hanks).

Rozpočet na takúto misiu sa rátal v miliardách dolárov (po zohľadnení inflácie), tisíce hodín na ňu trénovali, každú procedúru poznali naspamäť.

A potom, ako to už býva, sa poškodila súčiastka za pár centíkov, nejaká izolácia na kábliku. Ten vyskratoval, nastal výbuch v kyslíkovej nádrži a misia preskúmania Mesiaca sa zmenila na misiu o prežitie.

Posádka musela opustiť vesmírnu loď Odysea, presunúť sa do „záchranného člna“ (lunárneho modulu Aquarius), v ňom obletieť Mesiac a nejako to trafiť späť na Zem.

A práve to bol ten problém – Aquarius bol stavaný pre dvoch ľudí, na pár desiatok hodín, na niečo úplne iné.

Nemal dostatok energie, preto kozmonauti museli povypínať počítač a takmer všetky zariadenia. A bol tiež mimo pôvodného kurzu, stovky tisíce kilometrov od našej planéty.

Aby sa pasažieri v bezpečí vrátili na Zem, potrebovali sa dostať na správnu trajektóriu. Zapli teda motor a mali presne 14 sekúnd na zážih a nasmerovanie lode.

Stačila miniatúrna odchýlka a buď by navždy ostali vo vesmíre, alebo by zhoreli pri návrate do atmosféry.

No a tu sa dostávame k tomu, čo použili na odmeranie tých osudových 14 sekúnd a k tomu, čo mal ten astronaut na ruke – k Omega Speedmaster hodinkám.

To, že tie Omegy chlapi nosili nebola žiadna náhoda, žiadna špeci spolupráca Švajčiarov s NASA, žiadny „brand-deal“, lebo nejakí riaditelia odtiaľ hrávali spolu golf.

Vesmírna agentúra kúpila niekoľko značiek hodiniek, také, čo bežne v obchode dostanete kúpiť, a vystavila ich extrémnym záťažovým testom. Vtedy zistili, že tie Speedmastery boli jediné, čo to prežili, čo fungovali aj v beztiažovom stave. Skrátka, dokonalá ukážka fakt kvalitného produktu.

Omega pritom ani nevedela, že si ich NASA kúpila, od lokálneho dodávateľa, za bežnú maloobchodnú cenu! Vo Švajčiarsku sa dozvedeli akého lukratívneho klienta majú až o niekoľko rokov neskôr, keď videli fotky NASA kozmonauta ako sa prechádza vo vesmíre a nosí ich na ruke. 🙂

Tí, ktorí ste videli film Apollo 13, viete, že hodinky fungovali perfektne, Tom Hanks to zvládol odkormidlovať a o 6 dní od štartu pristáli v Tichom oceáne. „Úspešný neúspech“ tú misiu nazvali.

NASA o pár mesiacov neskôr odmenila Omegu ocenením „Silver Snoopy Award“ za výnimočný prínos pri objavovaní vesmíru.

Ešte aj dnes, keď dokážete minúť za rozličné iné modely a značky hodiniek oveľa viac peňazí, žiadny z nich nebudí rešpekt ako práve tie Speedmastery.

Nosili ich totiž tí najodvážnejší, superšikovní ľudia práve vtedy, keď sa prechádzali po Mesiaci.

A to všetko len vďaka tomu, že skrátka niekto vyrobil superkvalitný produkt.

Tomu sa v marketingu veru nič iné nevyrovná.

Páčia sa vám takéto príbehy? 

Potom knihu Neznáme príbehy úspešných značiek budete milovať! 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️