IKEA efekt
Prečo sú (budú) vaše deti také pekné a šikovné? A ako ich donútite zjesť viac zeleniny?
V 30. rokoch prišla (omylom) firma Duff and Sons z Pittsburghu, USA s unikátnym nápadom.
Vymysleli mix múky a práškov, do ktorého stačilo pridať vajcia a vodu, pomiešať, vložiť do rúry a bol z toho chutný perníkový koláč.
Bolo to také pohodlné a rýchle. Chuť mali podobnú ako tie „naozajstné“, pracne robené múčniky.
Na svoju slávu si však aj táto „revolúcia“ musela počkať ďalších 20 rokov. Až po vojne začalo viac ako 200 rozličných firiem masovo vyrábať a marketovať svoje verzie zmesí na pečenie.
To len pre istotu, keby vám niekto tvrdil, že skvelé produkty sa zaobídu aj bez reklamy. 😊
A síce to bol veľký hit, po pár rokoch začali predaje stagnovať.
„Čím to môže byť?“ lámali si odborníci hlavu.
Až nakoniec zistili, v čom je pes zakopaný. Pečenie bolo zrazu také jednoduché, že ste sa cítili priam previnilo, že tie mixy používate. Už ste na svoj koláč neboli pyšní, akoby to ani „nebolo vaše“.
Odpoveď?
Veľmi jednoduchá – poleva. 😊
Práve v poleve, v tom, čo dávate na vrch torty, ste mohli vtedy aj teraz vyjadriť svoje kreatívne ja. Svoju lásku, vzťah k obdarovanému.
Nuž netrvalo dlho a marketéri začali do médií pretláčať rozličné návody, ako vyzdobíte tortu ako skutoční majstri. Vychádzali články s top dekoráciami či dokonca celé knižky.
Produkt, ktorý pôvodne vznikol, aby ste ušetrili čas sa razom zmenil na niečo, čo vám ten čas zaberalo. Ale zákazníkom to nevadilo, veď predsa tvoriť je také zábavné!
Kým celá táto zdobiaca mánia opadla, dobyli zmesi na pečenie koláčov kuchyne celých USA.
A ostali tam dodnes.
Čo je IKEA efekt?
Výskumníci ho v štúdii „When labor leads to love“ pomenovali ako tendenciu, kedy prikladáme väčší význam veciam, ktoré sme si vyrobili či poskladali sami. Či to bol IKEA nábytok, stavebnice z lega alebo papierové origami, tvorcovia takýchto produktov ich ohodnotili vždy vyššou cenou, ako keď sa na výsledok pozrel niekto ďalší a mal povedať, za koľko by to kúpil.
Práve preto bude nová knižnica lepšia ako keby ste ju kúpili už poskladanú (napriek tomu, že vám zostali 2 skrutky, tie sú určite rezervné) a koláč, ktorý ste upiekli bude chutnejší ako ten, čo doniesla suseda (a nemal nakysnúť, to je taký recept).
Skrátka, čím viac úsilia dáme do vytvorenia/vymyslenia niečoho, tým viac si to „niečo“ vážime a chránime, a tým viac sme potom k tým veciam pripútaní, neuvedomujúc si, že naše okolie túto iracionálnu pripútanosť necíti a vidí, že knižnica je nakrivo a koláč ako placka.
A to je aj dôvod, prečo pri vlastných deťoch nevieme byť objektívni, prídu nám krajšie, šikovnejšie, lepšie ako tie ostatné. Lebo aj to sú naše výtvory.
Čo z toho vyplýva pre váš marketing?
Zamyslite sa, ako by ste dokázali zapojiť vašich zákazníkov do celého toho procesu výroby.
Ako napríklad Nike a Vans, ktorí vám dovolia nadizajnovať si vlastné tenisky, či predajcovia potravín, ktorí vás nechajú namixovať si vlastné müsli. Alebo keď vám dizajnér navrhne byt podľa vašich údajov a predstáv.
Alebo keď sa zákazníkov spýtate po kúpe na ich názory a nápady. Dá im to pocit, že ovplyvňujú produkt, ich pohľad si ceníte… A skôr takú firmu odporučia.
Samozrejme, ak si to, čo predávate, zvládnu zákazníci postaviť sami, nech tak aj urobia. Budú spokojnejší. Preto ak chcete, aby aj vaše deti jedli viac zdravého jedla či zeleniny, zapojte ich do prípravy. Aj im to bude chutiť viac. 😊
A ako by ste vedeli kupujúcich zapojiť do životného cyklu vašich produktov vy?
Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ
Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️