inakosť

Inakosť

Prečo si Marilyn Monroe vždy všetci všimli a zapamätali? 💃

Počuli ste už o tzv. efekte izolácie?

Hovorí o tom, že si rýchlejšie a dlhšie pamätáme veci, ktoré sa odlišujú od ostatných.

Dôvodom, prečo si skutočnosti (zvuky, obrazy, chute, vône…), ktoré sú iné (izolované, kontrastné) tak rýchlo všimneme a dobre zapamätáme, je jednoduchý. Vec, ktorá sa odlišuje je pre náš mozog nová a zároveň iná, teda potenciálne nebezpečná. Naše všimnutie a zameranie pozornosti je doslova overením bezpečnosti situácie.

No dobre, ale ako to zlepší môj marketing?

Už od 40. rokov minulého storočia učebnice marketingu tvrdia, že keď chcete uspieť potrebujete, aby sa vaše produkty či služby líšili od konkurentov. Že musia ponúkať jedinečné funkcionality, benefity, ktoré sú zmysluplné pre zákazníkov, unikátne na trhu (po anglicky USP, čiže Unique Selling Proposition).

Ale… Naozaj je to také nevyhnutné?

Čím je Coca-cola tak zásadne odlišná, že sa predáva o toľko lepšie, od Pepsi Coly? McDonalds od Burger Kingu? Nike od Adidas? Jedna minerálka od druhej?

Štúdia prestížneho inštitútu Ehrenberg-Bass prišla k záveru, že USP preceňujeme a že by sme sa mali viac zameriavať na inakosť, resp. výraznosť.

Ako napríklad Purple, americký výrobca matracov. Keď v 2015 prišli na trh, už mali miliardu lacnejších alebo kvalitnejších konkurentov. Avšak, kým všetci komunikovali biele matrace, a tak navzájom splývali v „mori rovnakosti“, oni boli (a dodnes ostali) fialoví.

6_matrace_final


Alebo e-shop Dollar Shave Club, ktorý Vám za dolár raz mesačne poslal poštou lacnú žiletku na holenie. Boli to neznámi nováčikovia na extrémne konkurenčnom trhu, až kým neprišli s reklamou, ktorá baví a ľudia ju dodnes zdieľajú.

Tá ich priviedla k miliónom mesačných predplatiteľov. A o pár rokov neskôr, v 2016, tento neznámy startup kúpil Unilever za miliardu dolárov.

Byť iný, výrazný, prekvapiť a šokovať, to sa oplatí. A zvlášť, keď ešte len začínate.

Nemyslite si však, že o tú istú inakosť „nebojujú“ aj tí veľkí.

Výrobca čokolády Ritter Sports (druhý najväčší výrobca čokolády v Nemecku) sa 20 rokov súdil s Milkou za to, že okopírovala ich dizajn štvorcových čokolád. Nakoniec súd rozhodol v ich prospech. 20 rokov súdov kvôli „obyčajnému“ štvorcu.

 

Zdroj: ritter-sport.com

Sony keď spustil novinku, vodotesné slúchadlá, predával ich vo fľašiach s vodou, na plavárňach. 😊

 

Zdroj:packageinspiration.com

A mohli by sme pokračovať ďalej.

Podľa štúdie publikovanej na Harvard Business School by ste to isté mali robiť, alebo minimálne skúšať, aj v živote. Nazvali to „efekt červených tenisiek“.

Vraj ľudia, ktorí nemajú problém prísť na pracovné stretnutie v červených teniskách či do obchodu s drahým oblečením vo veciach do posilňovne, sú okolím vnímaní nie ako blbci („veď on sa nevie ani slušne obliecť“), ale ako tí s vyšším statusom a schopnosťami („je už tak ďaleko, že ho oblečenie netrápi“).

Keď budete nabudúce frflať na uškriekaného Alzáka, ktorý vám tlačí 100 tabletov týždenne, tak vedzte, že ono to skrátka perfektne funguje. To isté tancujúce škrečky. Alebo bača a honelník pri COOP Jednote. Sú to všetko skvelé zvýrazňovače.

A čím výrazným spravíte váš marketing vy?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️