Keď všetci hľadajú zlato, predávaj krompáče
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj dnešný newsletter je ukážkou, ako vďaka kvalitnej reklame dokážete vyvolať priam ošiaľ medzi svojimi zákazníkmi. Ak hľadáte lákavú a netradičnú formu, vyskúšajte reklamu BARTOŠ. Už 37 rokov sa venujú návrhom a tvorbe atraktívnych reklamných predmetov a textilu. Napíšte im a presvedčte sa sami. #reklama
—
Keby bol dnes americký štát Kalifornia samostatnou krajinou, bola by to 5. najväčšia ekonomika sveta, za USA, Čínou, Japonskom a Nemeckom.
Okrem iného je totiž centrum startupov a technológií (Silicon Valley), zábavy (Hollywood), obchodu (dva najväčšie prístavy v celej USA sú tie v Los Angeles a Long Beach) i turizmu (L. A. je druhé najnavštevovanejšie mesto Spojených štátov, hneď po New Yorku). A s veľkým náskokom je tiež tým najľudnatejším štátom.
Ale viete, že ešte pred 200 rokmi to bol presný opak, úplný zapadákov?
Taký ten, čo poznáte z westernov, pár domov uprostred ničoho.
Všetko sa to zmenilo úplnou náhodou, v 1848.
Podnikateľ John Sutter, emigrant zo Švajčiarska, si tam nechal na svojom obrovskom pozemku postaviť vodný mlyn. Robotníci pri stavbe v rieke objavili kúsky zlata, veľa zlata.
Aj to chceli zatajiť, ale masívne v tom zlyhali.
Tí roboši totiž chodili do obchodu istého Sama Brannana, kde nájdeným zlatom platili. A mali tú smolu, že Brannan bol aj moderný marketér 19. storočia, aj v rámci svojich aktivít vydával noviny California Star, prvé v San Franciscu a druhé v celom štáte.
No a Brannan v tomto celom vycítil obrovskú biznisovú príležitosť.
Ale nie takú, že by sa ponáhľal k rieke aj on hľadať.
Úplne iné spravil:
Najprv za smiešne peniaze vykúpil všetky krompáče, lopaty, sitá… Čokoľvek, čo by mohli ľudia pri hľadaní potrebovať.
Potom začal vo veľkom propagovať.
S tým istým zlatom, ktorým robotníci platili v jeho obchodoch, išiel do San Francisca a ukazoval ľuďom, čo a kde našiel. „Zlato! Zlato! Zlato! Zlato na americkej rieke!“ vykrikoval hneď ako z lode vystúpil. Nuž, viete si potom predstaviť tie bombastické titulky v jeho novinách.
Skrátka, správy o Sutter´s Creek sa rozniesli tak rýchlo, až by sa dalo povedať, že je to jedna z prvých virálnych kampaní v histórii ľudstva.
No a nakoniec, keď začali tie hordy hľadačov prúdiť do krajiny, predával im tie isté lopaty a krompáče za 50 – 100 násobky (!!!) cien.
Celá Kalifornia v priebehu jediného roka vyrástla z pár tisícov na 150 000 obyvateľov! Tí boli z toho celého v takom ošiali, že rabovali Sutterove pozemky a majetky až nakoniec skrachoval.
No a Sam Brannan?
Ten je dnes známy aj ako prvý milionár v histórii Kalifornie.
A presne vďaka nemu dnes používame hlášku, že počas zlatej horúčky nemáte hľadať zlato, máte predávať lopaty.
V tomto modernom svete, čokoľvek, čo sa týka umelej inteligencie, kryptomien, metaverza, TikToku, chatbotov. Môžete vymýšľať nástroje, ponúkať služby a konzultácie či rovno zakladať celé agentúry.
To je tiež príklad aj istého Martina Vyletela zo Šale, úplný zjav to je. Nikdy by ste nečakali človeka ako je on vystupovať na pódiách veľkých konferencií. A pritom toľko poučení si z neho všetci marketéri môžu zobrať.
Martin je totiž jeden z najsledovanejších slovenských TikTokerov. Rozbehol tu ošiaľ okolo sladkostí, jedla a nápojov zo zahraničia. Nakupuje a predáva sladkosti a čipsy zo zahraničia, pol litrovú fľašku sladenej vody Prime u neho kúpite za 13 eur. Šialené!
A napriek tej cene je to tá najpredávanejšia položka v jeho obchode, ktorý mu generuje miliónové tržby.
Veru, tie najzaujímavejšie veci často prichádzajú z tých najnečakanejších miest.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️