

Klam preživších
Klam, vďaka ktorému dnes vaša motivácia prudko vzrastie 🚀
Prosím, uložte si tento článok a prečítajte si ho vždy, keď budete sklesnutí.
Keď budete mať ten hrozný pocit, že váš život za nič nestojí, nič ste nedosiahli, všetci okolo vás sú úspešní, len vy nie.
Ale poďme po poriadku.
Príbeh o tzv. klame preživších začal počas 2. svetovej vojny. Keď spojenecké vojská dobývali naspäť Európu, trápili sa s tým, že veľa bombardérov sa z bojiska nevracalo, boli zostrelené.
Armády potrebovali lepšie obrniť lietadlá. Ale keďže lietajúci tank zatiaľ nikto nevymyslel, mali analytici zozbierať dáta a určiť len tie nevyhnutné časti, ktoré nutne bolo treba opancierovať.
No a čo analýza dokázala? Takýto nejaký obrázok.

Logika hovorí, že ochrániť treba tie najčastejšie zasahované časti – krídla a trup, to je jasné ako facka!
Ale logika nás často vie sklamať, to v Neuromarketingu v praxi vidíte na každom rohu, však? 😊
Problém bol totiž v tom, že analytici mohli skúmať iba tie lietadlá, ktoré to prežili. Teda aj napriek tomu, že spomínané partie mali tak vážne poškodené, boli stále schopné letieť a vrátiť sa aj s posádkou.
Naopak, všetky stroje mali najmenej poškodené časti v oblasti kokpitov, v ktorých sedeli piloti, na motoroch a chvoste, kde boli benzínové nádrže.
To znamená, že tie lietadlá, ktoré boli zasiahnuté práve do týchto kritických partií, to už nedali, zrútili sa. Dáta o nich chýbali, a teda ani nemohli byť analyzované. V praxi to dopadlo tak, že najväčší zmysel dávalo obrniť tie najmenej poškodené časti.
Klam preživších je omyl, kedy si úspešnú malú viditeľnú skupinku zamieňame za celú skupinu, ktorá je plná neúspešných, ale neviditeľných členov.
Čo z toho vyplýva?
V reálnom živote ho zažívame stále, ďaleko častejšie, ako by ste povedali. Každý deň analyzujeme v práci svoju najväčšiu konkurenciu a snažíme sa nájsť kľúč do sŕdc ich zákazníkov, vďaka ktorému sú obchodne takí úspešní.
Čítame si motivačnú literatúru, počúvame podcasty s úspešnými youtubermi, influencermi, športovcami, celebritami, ako si šli za svojím snom, makali a uspeli. Nepotrebujete chodiť na vysokú školu, lebo aj Jobsa, Gatesa, Zuckerberga, Rockefellera či zakladateľov Googlu odtiaľ vyhodili.
Aj táto teta fajčila 95 rokov 30 cigariet denne a dožila sa 112 rokov… To predsa musí byť recept k dlhovekosti! 😊
Ale už nikto nepíše o tých miliónoch ďalších, ktorí sa tiež snažili, makali do noci, všetko riskovali… A neuspeli.
Lebo ak by uspeli, tak by sa o nich písalo.
Ak preto nabudúce budete čítať knihu s podtitulom „10 vecí, ktoré robia úspešní businessmani inak“, alebo ako si nejaký startup išiel za svojím cieľom a teraz má miliardovú valuáciu… Berte to všetko prinajlepšom ako napínavý film s hollywoodskym šťastným koncom.
Ak riešite zložitý problém v práci, uistite sa, že sa nepozeráte len na tých preživších, že si nezamieňate celý trh len za skupinu víťazov. Vašou úlohou je pozrieť sa na celý trh. Nielen na Alzu, Dedoles, Martinus, Gymbeam či akékoľvek iné značky úspešné vo vašom segmente.
Aké chyby robia všetci, ktorým sa nedarí?
Dúfame, že sa hneď cítite lepšie a motivovanejšie. 😊
Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ
Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️