kotvenie

Kotvenie

Vyhrá ten, kto cenu povie ako prvý

Hádam najviac rozšíreným trikom marketérov, ktorý využívame tak bežne, že si to možno mnohí už ani neuvedomujeme, je princíp kotvenia.

Je to bežné skreslenie, kedy sa zákazník rozhoduje na základe prvej informácie, ktorú dostane, tzv. kotvy.

A isto kotvenie poznáte aj vy, keď ste niekedy na blšáku či bazári zjednávali cenu. Oni povedali 100, Vy 10, oni sa zhrozili… A vyjednávalo sa ďalej. 😊 Kto vie, možno by boli ochotní predať aj za tých 10, ale keď už raz tú kotvu hodili, tak ste nakoniec boli spokojní aj so sumou 50 eur.

Keď Apple uviedol vôbec prvý iPhone, stál ten najlacnejší model 499 USD pri 2-ročnej viazanosti. V tom čase to bol jednoznačne najdrahší telefón. Mnohí odborníci neverili, že za mobil dá bežný spotrebiteľ toľko peňazí, konkurencia sa mu vysmievala.

Po pár mesiacoch, keď opadol úvodný ošiaľ a verní fanúšikovia prestali stanovať pred obchodmi, znížili cenu na 299 USD… A Apple zase nestíhal vyrábať. 😊 Pôvodná cena bola vysokou kotvou.

V inej štúdii sa pýtali 1000 zákazníkov, či by si vybrali Ford Mondeo za 20 000 libier, alebo radšej BMW 5 za 30 000. V dotazníku iba 33 % ľudí považovalo BMW-čko za dobrú kúpu.

Ale čo sa stalo, keď vymenili to lacné Mondeo za Bentley Flying Spur za takmer 120 000 libier? Zrazu prišlo BMW 5, to isté auto, ako dobrá kúpa 47 % opýtaných.

A pozor, kotviť môžete aj prostredím, v ktorom svoj produkt zobrazíte.

Najlepším príkladom je Savador Assael, známy tiež pod prezývkou „kráľ perál“. Pred rokom 1973 svet prakticky nepoznal čierne perly, boli to len obyčajné lesklé kamienky bez hodnoty. Keď Asael začínal, nepredal jediný kus.

12_perla

Zdroj: wikimedia.org


Dohodol sa ale so svojím kamarátom, ktorý mal obchod na 5th Avenue, rušnej ulici v centre New Yorku. Umiestnili perly do výkladu za vysokú cenu a do časopisov zase inzerciu, kde boli vedľa diamantov, rubínov a smaragdov.

A vtedy sa stali jednými z najdrahších drahých kameňov na svete. 💰

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Nie je náhoda, že keď prídete do showroomov s luxusnými autami, pri vstupoch bývajú ich vlajkové lode, tie najdrahšie modely. Ukotvia si vás a ľahšie vám potom predajú tie lacnejšie verzie.

Funguje to aj naopak. Keď prídete do veľkého supermarketu, máte tam zvyčajne hneď prvý regál s nejakou akciou či zľavou. Ani to nie je náhoda. To si vás len šikovníci jedni opäť kotvia, aby ste mali pocit, že všetko v tom obchode bude lacné a výhodné.

Kotvy však nemusíte „hádzať“ nutne len porovnávaním cien, drahého a lacného, ale aj prostredím či tými produktami. V tých obchodoch nájdete často pri vchode čerstvé ovocie a zeleninu. To si vás zase len kotvia, že všetko tam majú čerstvé a zdravé.

Ako by ste si vy dokázali ukotviť vašich zákazníkov, nech si myslia, že ste perfektná kúpa?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️