ľudia radi hazardujú

Ľudia radi hazardujú

Tušili ste, že neisté odmeny sú motivujúcejšie ako tie isté?

Ak máte radi indickú kuchyňu, určite sa zastavte v Dishoom, sieti tematických reštaurácií v Anglicku. Jedlo chutné, ceny normálne a rady dlhé. Ak by niekto váhal, stačí mu vedieť, že pri 16 000+ recenziách majú 4,5 hviezdičky a už takmer 10 rokov sú aj odporúčaní v Michelin´s Guide. Ale efektu sociálneho schválenia sa v Neuromarketingu v praxi venujeme samostatne. 

Teraz nás bude Dishoom zaujímať niečím iným – hrou Matka, ktorú si tam môžete zahrať. Jej pravidlá sú veľmi jednoduché. Hodíte si kockou a keď padne 6-ka, máte celé jedlo na účet podniku. Celé, zadarmo, bez srandy.

5_hraZdroj: Facebook: Dishoom

Matematicky vyjadrené, dávajú vám cca 16 % zľavu. Ale ten pocit, to napätie, kým si hodíte a čakáte, je úplne iný level.  Okrem radosti, ktorú tak prinesú zákazníkom, má z toho Dishoom ešte benefity:

  1. Keď viete, že máte možnosť mať všetko zadarmo, riskujete viac, objednáte si viac.
  2. Zákazníci sa vám pravidelnejšie vracajú, lebo veď „posledných päťkrát som nevyhral, tak teraz už určite musím“.
  3. Reklama zadarmo = keď vyhrajú, tak sa všetkým kamarátom a rodine pochvália, že mali jedlo zadarmo (vs. koľkokrát sa pochválite, že ste sa boli najesť a dali vám zľavu?)
  4. Reštaurácia akciu ponúka iba od pondelka do piatku, pred 18.00 h večer = super spôsob ako vyplniť „hluché“ miesta.

Skrátka, každý z nás má rád trošku hazardu a neisté výhry sú pre nás motivujúcejšie ako tie isté. Takéto správanie potvrdilo aj viacero iných experimentov.

Napríklad, keď výskumníci dali študentom výzvu, či dokážu vypiť 1,4 litra vody cez slamku za menej ako 2 minúty (kto z vás to tiež dnes vyskúša?😊). 87 ľudí náhodne rozdelili do dvoch skupín – jednej ponúkli ako odmenu 2 doláre za splnenie, tej druhej šancu 50:50 výhru 1 alebo 2 dolárov. 

pohár

No a výsledky?

Kým tí „istí“ dvojdolároví splnili úlohu v 43 % prípadov, tí „neistí“ 1 – 2 dolároví až v 70 %.  Neuveriteľné.

Čo z toho vyplýva?

Neistá, pokojne aj nižšia odmena, zvyšuje našu motiváciu. Vďaka tomu sa viac snažíme, investujeme viac času a peňazí. 

Už ste určite videli v obchode také tie ceduľky, že „Kúp nad 100 eur a dostaneš 20 % zľavu“. Nuž, z týchto zistení vyplýva, že ľudia by boli radšej, ak by ste akciu zmenili na „Kúp nad 100 eur a z piatich vylosujeme jedného, ktorý bude mať nákup zadarmo“. Alebo ešte lacnejšia alternatíva: „Kúp nad 100 eur a z piatich vylosujeme jedného, ktorý dostane darček zadarmo“. (V hodnote menšej ako tých 20 %.)

Vy predáte viac, častejšie a oni budú mať pocit vzrušenia, radosti z hry. A ktorý marketér by nechcel, aby boli jeho zákazníci šťastní? ❤️

Zamyslite sa, ako by ste štipkou risku a náhody vedeli okoreniť život vašich zákazníkov?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️