Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Marketérsky trik, ako rozoženiete protest?
Ak aj vy máte parádny pútavý obsah a chceli by ste ho rovnako natívne, nevtieravo, komunikovať Vašej cieľovej skupine, potom si pozrite, čo dokážete vďaka odporúčacím oknám Engerio. #reklama
—
Nasledujúcemu príbehu možno nebudete chcieť veriť, tak bizarne znie. Mám ho z knihy „Sila zvyku“, mimoriadne obľúbenej a predávanej aj na Slovensku.
Jej autor, Charles Duhigg, bývalý redaktor z prestížnych novín New York Times, držiteľ Pulitzerovej ceny, v nej opisuje už viac ako 20 rokov starý problém, s ktorým sa trápila polícia v Iraku – s častými násilnými protestami.
Diali sa tak často, že miestny šéf polície poprosil o pomoc samotnú americkú armádu.
Zodpovedný major si teda vypýtal videokazety so záznamami zo zhromaždení, aby si naštudoval, ako sa také nepokoje rodia, aby mohol analyzovať, čo majú spoločné.
No a keď si ich pozrel, tak videl stále sa ten istý opakujúci sa proces: začalo to vždy malou skupinkou na nejakom námestí.
Ako však hodiny plynuli, dav rástol o náhodných okoloidúcich, ktorí sa chceli „len pozerať“.
To prilákalo „stánkarov“, predajcov s jedlom a občerstvením, ktorí vedeli, že kde je veľa ľudí, tam bude veľa hladných zákazníkov, tam veľa zarobia.
Nakoniec začal ten veľký rozvášnený dav skandovať agresívne heslá. To vyhecovalo pár jednotlivcov k tomu, že hodili nejaký kameň alebo fľašu, no a to spustilo hotové inferno, ktoré už nebolo príliš možné kontrolovať.
Ten armádny major nakoniec prišiel za starostom mesta Kufa, v ktorom sa protesty odohrávali, s naozaj zvláštnou požiadavkou: poprosil ho, aby najbližšie, keď sa zase začne nejaké zhromaždenie formovať, zakázal stánkarom prísť na to námestie a predávať tam jedlo alebo občerstvenie.
Ten vojak bol presvedčený, že práve predajcovia hrali dôležitú úlohu v udržaní davu, že ľudia mali stále dosť energie.
Starostovi to síce znelo úplne bizarne, ale súhlasil.
Trvalo pár týždňov, kým sa situácia zopakovala: na námestí sa zhromaždila malá skupinka ľudí, ktorá sa postupne rozširovala o nových zvedavých okoloidúcich.
Neprešlo ani pár hodín, kým začal už veľký dav skandovať nahnevané pokriky. Polícia, cítiac formujúci sa problém, zalarmovala armádu, nech sa pripravia pomôcť, keby bolo treba.
Ale zároveň, ako sa začalo stmievať, tak začali byť tí ľudia hladní. Hľadali stánky s kebabom, ktoré bývali bežne na námestí otvorené, ale márne, nebolo nikde nikoho. Presne ako spomínaný major žiadal.
Tí náhodní okoloidúci teda odišli hľadať jedlo, kotol protestov vychladol, dav sa zmenšoval.. a do ôsmej hodiny večer boli všetci doma. 🙂
A to bolo naposledy, čo boli v Kufe protesty. Skrátka, všetky tie problémy a násilnosti sa vyriešili v momente, keď vedenie mesta pochopilo potreby svojich „zákazníkov“ a vyhovelo im (či v tomto prípade nevyhovelo).
Duhigg týmto príbehom začína svoj 416-stranový bestseller.
Možno sa vám to nezdá, ale toto celé má obrovský presah do obchodu a marketingu, aj toho vášho!
Ja sám sa týmto princípom riadim už dlhé roky v celej mojej tvorbe, v každom jednom príspevku, aj pri písaní tohto newslettra: vôbec nezáleží na tom, čo ja chcem povedať, ale čo vás zaujíma, čo vy chcete počuť.
Keď pochopíte potreby zákazníkov, až potom ich budete môcť naplniť. A až keď tak spravíte, potom oni naplnia tie vaše, urobia, čo potrebujete. Tak na to myslite, celý tento rok, je to to najdôležitejšie pravidlo v marketingu.
Ak by ste tiež chceli pochopiť, čo sa deje v hlave vašej, tej marketérskej, potom si pozrite najnovšie video o tom najdôležitejšom marketingovom trende nielen roka 2025, ale celej dekády! 🙂
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️