Mesto, v ktorom nenájdete žiadnu reklamu
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Viete si predstaviť, ako by vyzeral svet bez reklamy?
Máloktorý či skôr žiadny projekt bratislavského primátora Valla nerezonuje tak veľmi ako jeho snaha znížiť vizuálny smog a odstrániť čo najviac billboardových plôch.
Je ich tu veľa, veľa načierno a miestami to vyzerá ako bannery na internete. Až na to, že tieto si nezablokujete. 😊
Ľudia z reklamy majú takú špeciálnu schopnosť, že keď niečo funguje, tak idú na úplnú hranu, aj poslednú kvapku z toho citrónu vyžmýkajú. V brandži je dokonca taký vtip, že keď chceš pred reklamou fakt utiecť, musíš ísť spať.
Ale ako hovorí stará múdrosť – toľko sa chodí s džbánom po vodu, až sa raz rozbije.
Stačí sa pozrieť do brazílskeho Sao Paulo, mesta, ktoré je 2x väčšie ako celé Slovensko.
To mesto bolo také zamorené vonkajšou reklamou, až v 2006 vtedajšiemu starostovi Gilbertovi Kassabovi došla trpezlivosť a presadil tzv. „Clean City Law“ (Zákon Čisté Mesto). Vďaka neúnavnej snahe jedného jediného človeka od 1. 1. 2007 v celej metropole zakázali a prísne pokutovali úplne všetku formu reklamy.
A tým myslím úplne všetku.
Nezakázali len všetky formy billboardov popri cestách, chodníkoch, fasádach domov. Tých bolo iba približne 15 tisíc kusov.
Zakázané boli tiež plagáty na autobusových zastávkach, autobusoch, novinových stánkoch, ani len letáčiky na ulici ste nemohli rozdávať.
Zakázali aj každému jednému obchodu mať na fasáde svoje logo. Tých bolo viac ako 300 000.
Ešte aj tá slávna Goodyear vzducholoď musela odletieť inam.
A že to naozaj myslí mesto vážne zistili značky hneď po tom, čo dostali pokuty za takmer 8 miliónov dolárov.
Asi si viete predstaviť, ako veľmi podniky, reklamná brandža a hlavne outdoor firmy proti tomuto protestovali, dokonca mesto zažalovali za protiústavnosť.
Ľudí sa snažili presvedčiť ešte aj tak, že keď zmiznú billboardy, zníži sa osvetlenie ulíc, a tak aj bezpečnosť vonku v noci.
Všetky triky vytiahli líštičky jedny marketérske, len aby ochránili samé seba.
Nepomohlo.
V prieskumoch sa 70 % opýtaných zmena páčila a plagáty museli ísť dole.
Zrazu najväčším problémom, ktorý vyplával na povrch, bolo množstvo ošarpaných budov, ktoré bolo treba opraviť alebo namaľovať, lebo predtým ich zakrývala reklama.
Niektoré firmy tak budovy premaľovali na svoje výrazné korporátne farby, aby ich zákazníci ľahko identifikovali. Vidíte, to máte ďalší z dôvodov, prečo je také dôležité vytvoriť a používať, mať svoje „brand codes“ alebo „distinctive assets“ – unikátne prvky, podľa ktorých Vás zákazníci okamžite identifikujú. Nebojte, samostatné video s veľa ukážkami som k tomu natočil.
Iné značky zase na domy začali maľovať obrovské grafity, bez najmenšej štipky reklamy, aby nič neporušili. Ale potom sa v ostatných médiách domácim chválili, že to všetko vďaka ich práci, aby si tú plochu „privlastnili“.
Je rok 2023 a Clean City Law je stále v platnosti, aj keď Kassab už nie je starostom 11 rokov.
Nuž vidíte – aj prežili bez vonkajšej reklamy a aj kreatívni ľudia si našli svoju cestičku.
Natívnej, neobťažujúcej a užitočnej reklamy sa totiž nikto zbaviť nechce, aspoň zatiaľ.
Inšpirácia z toho je jasná – tvorte aj vy krásny obsah, využívajte pritom svoje „kódy“ a aj si to celé ľudia priradia k vám, aj to bude rešpektujúcou formou.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️