Myslíte si, že váš produkt nie je dosť sexy? Tak skúste predávať traktory

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Marketing bol v minulosti rovnako dôležitý ako dnes. Firmy síce nemali toľko možností alebo technológií, no dokázali pracovať aj s málom. Stačilo, ak mal aspoň jeden zamestnanec dobrý nápad. Keď sa pozrieme do histórie, môžeme si všimnúť množstvo zaujímavých stratégií. Jednou z prvých a veľmi dobrých bol magazín Johna Deera.

Malá firma s traktormi

Keď sa dnes povie meno John Deere, množstvo ľudí si predstaví povestné zelené traktory, obľúbené najmä v zahraničí. Deere sa okrem nich zaoberá aj predajom iných farmárskych potrieb. Firma je obľúbená, no v začiatkoch podnikania ju príliš veľa ľudí nepoznalo. Po krátkom čase podnikania si Deere uvedomil, že tradičný spôsob mu nevyhovuje. Fungoval tak, že ľudia si najprv museli produkt objednať, až potom sa začal vyrábať. Bolo to pre neho príliš pomalé. Spoločnosť preto zmenila spôsob svojej práce a začala vyrábať aj tie produkty, ktoré si zákazníci neobjednali. Výhodou bolo, že keď do predajne prišli, mohli už produkt vidieť, prípadne rovno zakúpiť. Tento krok bol síce riskantný, no Deerovi sa rozhodne vyplatil. Prilákal vďaka nemu množstvo zákazníkov. Aj napriek na tú dobu “revolučnému” spôsobu výroby, Deere bol od 30. do 90. rokov známy len v blízkom okolí. Darilo sa mu, no rozhodne nešlo o miliónovú firmu.

Myslíte si, že je e-mail marketing mŕtvy, out, retro? Pozrite si náš webinár o dôležitosti e-mailu, kde vysvetlíme najviac efektívne formy jeho využitia ❤️

Z malej firmy na celosvetovú

Celá situácia sa zmenila v roku 1895, keď sa spoločnosť rozhodla, že začne vydávať magazín The Furrow. Jeho hlavnou úlohou malo byť vzdelávanie farmárov a ľudí, ktorí sa venujú napríklad pestovaniu plodín.

Zdroj: contently.com

Deere ponúkal časopis zadarmo. Chcel ho dostať k čo najviac ľuďom, jeho obľúbenosť narastala každým novým číslom. Niet sa však ani čomu čudovať. Magazín bol praktický a obsahoval zaujímavé rady a tipy. Poskytoval farmárom informácie, ktoré by v tomto čase nemali odkiaľ zohnať. Naviac vychádzal pravidelne. Zo začiatku každé dva až tri mesiace. Neskôr sa stal mesačníkom. Magazín bol spočiatku čierno-biely. Mal však jednoduchú grafickú úpravu, ktorá priťahovala pozornosť. Nechýbala ani zaujímavo spracovaná titulná strana.

Odoberajte newsletter o tom, ako z ničoho budujeme miliónovú firmu. Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

V roku 1912 mal časopis náklad neuveriteľné 4 milióny kusov. Toto číslo bolo aj najvyššie v histórii publikovania. V tom istom roku zakúpila spoločnosť prvú elektrickú tlačiareň, ktorá umožňovala zvýšiť kvalitu a tlačiť v dvoch farbách. Dokázala za 8 hodín vytlačiť až 50 000 kópií. Celkové spracovanie magazínu sa výrazne urýchlilo.

Tajomstvo úspechu

Prečo bol magazín The Furrow tak úspešný? Dôvodov je hneď niekoľko.

Po prvé, obsah bol kvalitný. John Deere si dal záležať, aby každé číslo poskytovalo praktické a zaujímavé informácie. Magazín nestagnoval. Spoločnosť doň neustále investovala a posúvala ho vpred (napr. drahá tlačiareň). Druhým dôvodom úspechu bolo, že The Furrow nemal byť čisto propagačným materiálom. Nezameriaval sa na podporu určitých produktov či služieb. Neobsahoval žiadne reklamy. To, že magazín patril Deerovi, čitatelia vedeli len vďaka označeniu na obálke. To znelo: “S vďakou od vášho John Deere predajcu.” Namiesto toho, aby bola do popredia tlačená značka, sa Deere snažil poskytnúť čisto kvalitný obsah.

Chcete spoznať najväčšie tajomstvá marketingových profíkov? Prihláste sa do kurzu, ktorý je plný grafov, dát, čísel a faktov.

Obľúbený dodnes

Magazín The Furrow vychádza dodnes. Prekladaný je do 12 jazykov a rozosielaný do 40 krajín. A síce jeho náklad padol z pôvodných 4 miliónov na 1,5, jeho kvalita ostala rovnaká. Z minulosti si zanechal niekoľko charakteristických čŕt, ako napríklad to, že je zadarmo. Stále ponúka množstvo rád a zaujímavých informácií. Vychádza každý mesiac. Stále neobsahuje žiadnu reklamu. Nechýbajú ani špeciálne edície, ako napríklad výtlačky na každé ročné obdobie.

A kto sú čitatelia dnešného The Furrow magazínu? S touto otázkou sme sa obrátili na redakciu. Odpoveď znela: “Magazín posielame primárne kvalifikovaným a aktívnym farmárom, ktorí sú súčasťou nášho zoznamu zákazníkov. Prípadne ide o potenciálnych zákazníkov. Plus, zopár výtlačkov zasielame aj ľuďom pracujúcim s farmármi. Spravidla ide o rôznych pomocníkov.”

Vedeli ste, že… John Deere si zakladá na pravidelnosti? Aj po viac ako 120 rokoch od vzniku magazín vychádza minimálne 4-krát do roka.

Ak by ste si chceli prečítať magazín aj vy, nájdete ho v online verzii na oficiálnej stránke Johna Deera.

Veci, ktoré John Deere urobil správne

Úspech Johna Deera dodnes inšpiruje mnohých ľudí. Pre niektorých je prekvapujúce, že už v období 19. storočia prišiel niekto s tak prepracovanou stratégiou. Na druhej strane, spoločnosť využila len sedliacky rozum a poskytla ľuďom to, čo práve potrebovali. V 90. rokoch 19. storočia farmári nemali magazín alebo časopis, z ktorého by mohli brať poznatky. Taktiež neexistovala žiadna farmárska komunita. The Furrow zaplnil veľkú dieru na trhu. Obsah magazínu sa orientoval na množstvo tém. Dokonca, často riešil aj náročné problémy spojené s pestovaním, sadením či celkovo s farmárčením. The Furrow si nevytvoril len základňu čitateľov, ale celkovo komunitu.

John Deere vytvoril silnu komunitu

John Deere je skvelým príkladom toho, ako jednoduchým, no pritom premysleným marketingom rozšíriť pôsobenie firmy. Svojím magazínom zalepil dieru na trhu a vytvoril silnú komunitu. Tú potvrdzuje ďalší magazín s názvom Greene Magazine, ktorý bol založený milovníkmi Johna Deera.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️