Nenájdete v histórii biznisu bratovražednejší súboj ako Puma vs. Adidas

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

A to ani keby ste lupou hľadali 😊
 
Veru tak, Rudi a Adolf Dasslerovci boli bratia z obuvníckej rodiny.
 
Tvorili dokonalé kombo. Adi bol produkťák, on tie tenisky vyrábal a testoval na sebe a stále vylepšoval ich výkon. Rudi bol zase marketér a obchodník, mal na starosti predaj.
 
Vďaka kvalitnému produktu a šikovnému, priam vizionárskemu marketingu sa už v 1928 dostali na olympiádu a „ich“ bežkyňa (Lian Radkeová) získala zlatú medajlu. Vraj sa jej to podarilo vďaka bežeckým tretrám od Dasslerovcov.
Firme sa darilo skvele, rástla, predávala… a potom prišla vojna, rozdielne politické názory, začali sa tí dvaja hádať… priam až dokrvi. Bolo jasné, že ďalšie spoločné podnikanie už nie je viac možné.
 
Obidvaja však mali radi topánkový biznis, a tak si založili každý vlastnú firmu – Adidas (ako prvé písmena od Adi Dassler) a PUMA (pôvodne sa volala RUDA – Rudi Dassler).
 
Ich malé rodné mesto, Herzogenaurach, v ktorom mali obaja výrobu, sa rozdelilo na dva absolútne znepriatelené tábory. Mesto s ani nie 10 tisíc obyvateľmi malo obchody, krčmy, kaderníctva, podniky, služby… ktoré vás neobslúžili, ak ste boli od „konkurencie.“
 
A táto všetka rivalita sa preniesla aj do sponzoringu. obaja sa predbiehali v preplácaní športovcov, či celých reprezentačných družstiev, dokonca im platili peniaze (na tú dobu nevídaná vec, platený sponzoring).
 
Kým na začiatku to boli skôr symbolické peniaze, v priebehu 13 rokov to vystrelilo do takých súm, že to prestalo byť rentabilné, že sa dokonca úhlavní nepriatelia dohodli, že istých športovcov (typu Pelé) ani len nebudú oslovovať.
 
Podplácali sa aj úradníci a colníci, len aby na veľkých medzištátnych turnajoch zabavovali na hraniciach konkurenčné produkty… proste na život a na smrť.
A nemyslite si, že spor skončil, keď bratia zomreli, v 1974 a 1978. Ich nenávisť voči vlastnej rodine preniesli na svoje deti a deti svojich detí.
 
Aj Adidas aj Puma sú dnes obrovské, medzinárodné značky s obrovskými, 30 miliardovými tržbami.
Tá rivalita, to množstvo peňazí prinieslo do športu nevídaný rozmach.
 
Zrazu sa športovcom oplatilo športovať profesionálne, čím sa zvýšila kvalita, čím sa zvýšil divácky zážitok, čím stúpli tržby, čím do toho šlo ešte viac peňazí … no proste začarovaný pozitívny kruh.
 
Na druhej strane zaplatili tí biznismeni a ich rodiny vysoké ceny, že vlastní súrodenci sa nenávideli.
Dodnes sa mnoho úspešných biznismenov a manažérov každý deň prepaľuje v práci. Naháňajú sa za stále vyššími číslami, do noci sedia za počítačmi, zanedbávajú seba a svoje rodiny, robia nepriateľov z každého, kto im stojí v ceste.
A to všetko len preto, aby zarobili dosť peňazí, za ktoré sa neskôr pokúsia to stratené zdravie i vzťahy opraviť…
 
Vtipné, že?
 
Pritom tie najlepšie, najkrajšie veci v živote si často za peniaze vôbec nekúpite.
 
 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️