Neuveriteľný príbeh: Ako drobná dizajnová zmena ovplyvnila fungovanie celého sveta

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Dizajn je mocná vec.

Dokáže ovplyvniť nielen správanie vašich zákazníkov, ale aj ekonomiky, krajiny… A vlastne celý svet.

Nepoznám názornejší príklad, čo všetko môže spôsobiť zdanlivo nepodstatný grafický detail ako to, čo sa udialo v prezidentských voľbách v USA v roku 2000.

Vo finále proti sebe išli vtedajší kandidáti Bush vs. Al Gore. Bolo to tesné, po spočítaní všetkých štátov mal Bush 246 hlasov, Al Gore 267 hlasov.

Zostávalo sčítať posledný štát, Floridu, za 25 hlasov. Kto by ju vyhral, vyhral by všetko.

No a aj tá Florida bola veľmi tesná. Nakoniec o všetkom rozhodla oblasť Palm Beach, ktorá používala špeciálne nadizajnované hlasovacie lístky, presne ako vidíte na obrázku.

Iróniou je, že ho označovali ako „motýlí hlasovací lístok“. Presne ako to motýlie mávnutie, ktoré spôsobí hurikán na opačnej strane zemegule.

Tento dizajn vraj navrhla nejaká iniciatívna úradníčka s cieľom zlepšiť čitateľnosť. V skutočnosti však akurát tak poplietol niektorých voličov Al Gora, ktorí nevedeli, či majú preraziť 2. alebo 3. dierku na hárku.

Zdá sa, že mnohí, ktorí chceli voliť Al Gora, predierovali 2. dierku, ktorá ale patrila inému kandidátovi – Patovi Buchananovi. Ten v okrese, kde mu odhadovali do 500 hlasov, získal nakoniec 3400. V žiadnom inom zo zvyšných 3053 okresov, kde bol Buchanan na hlasovacích hárkoch, nebol taký výkyv hlasov v jeho prospech.

Pár tisíc pri 6 miliónovej krajine, poviete si. Ale Bush nakoniec vyhral na Floride iba o 537 hlasov – 2 912 790 vs. 2 912 253.
Vyhral tak Floridu a s ňou aj celé voľby.

Al Gore podal aj sťažnosti na súd, ale nepomohlo mu to, do Bieleho domu išiel Bush.

Ktovie, ako by svet dnes vyzeral, keby tie hlasovacie lístky mali normálnejší dizajn. Alebo keby si na to najali nejakých expertov na použiteľnosť. 🙂

To sa už nikdy nedozvieme. Ale všetci sa každý deň stretávame s dizajnom, ktorý, či už vedome alebo nevedome, ovplyvňuje kvalitu nášho života, pohodlie alebo to, koľko peňazí necháme v tom ktorom obchode.

Kamenné i online obchody, všetci používajú množstvo trikov, ako nás v predajni udržať dlhšie, ako nás donútiť kúpiť si väčšie a výhodnejšie balenia, ako zaútočiť na náš mozog presne vo chvíli, keď už je unavený a nevládze odolať lákavej ponuke.

Majú ich toľko, že som im venoval samostatnú kapitolu v Neuromarketingu v praxi (určite sa zapojte, ak ste tak ešte neurobili).

A toto všetko je v skratke presne ten dôvod, prečo sme sa rozhodli najať si profi user-interface (UI) konzultanta aj my v Addmention. Lebo doteraz sme si grafiku robili svojpomocne my, konkrétne kolega Patrik, ktorý je programátor.

Ale sami cítime, že to nie je dobré, že narážame na limity. Potom sa to celé zbytočne musí prerábať, alebo tomu používatelia nerozumejú.

Nie je to lacné, predĺži to čas vývoja, ale veríme, že v konečnom dôsledku ušetríme omnoho viac na nepremárnených príležitostiach, na košíkoch, ktoré neostanú viac opustené. A to za to stojí, nie?

Pozrite si vo vašich štatistikách, koľko ľudí príde, prechádza sa po predajni… A NEnakúpi. Ak to bude číslo vysoké, že vás bude štvať, nuž potom je možno čas na vyhľadanie odbornej pomoci. 😊

Držím palce.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.