paradox voľby

Paradox voľby

Čo myslíte, môže príliš veľa dobrého škodiť?

Už je to 20 rokov, čo sa uskutočnil slávny „lekvárový experiment“. Výskumníci študovali, či je vôbec dobré, že máme taký široký výber, že pri pohľade na regál v obchode vidíme aj zakrivenie zeme?

Robili pokus s lekvármi – polovicu dňa dali na výber zo 6 druhov, druhú polovicu z 24. Džemy dávali zákazníkom ochutnať priamo v predajni a skúmali, či si ich nakoniec aj kúpia.

Vo výsledku prišli na to, že rozdiely sú dramatické.

Z 242 zákazníkov, ktorí prešli okolo ochutnávacieho stánku so širokou ponukou sa 60 % (145) v ňom aj zastavilo. Naopak, okolo obmedzenej ponuky prešlo 260 zákazníkov, ale len 40 % (104) sa v ňom zastavilo. Široká ponuka je lákavejšia, logicky.

Keď ale hovoríme o nákupe, rozdiely boli úplne opačné. Pri malom výbere si lekvár kúpilo 30 %, teda 31 ľudí. Pri širokom výbere, kde očakávame, že pestrejšou ponukou vyhovieme viacerým typom zákazníkov, si ho nakoniec kúpili len 3 %, teda 4 nakupujúci.

Pokus pre istotu robili v dvoch rozličných dňoch, neskôr aj s iným typom tovaru – čokoládami. Stále tie isté výsledky.

Dokonca ho skúšali aj v úplne inom segmente, v školstve. Výskumníci dali študentom možnosť získať extra kredity, ak napísali prácu na vybranú tému. Jednej skupine dali na výber málo tém, tej druhej ďaleko viac (= širší záber, viac si mohol človek nájsť niečo, čo by mu pasovalo). Nakoniec tá skupina, ktorá mala na výber menej tém, odovzdala viac prác. Zároveň boli tieto práce kvalitnejšie a mali vyššiu priemernú známku.

Nuž, zdá sa, že žijeme v dobe, kedy máme na výber toho toľko, že nám to až škodí.

 

Zdroj: Mike Mozart, Flickr

Obchodníkom preto, lebo menej predajú. Musia skladovať širší sortiment, čiže majú aj vyššie náklady na logistiku. Keď nakupujú, tak v menších množstvách od viacerých dodávateľov, čiže ani nemajú takú dobrú vyjednávaciu pozíciu = kupujú za horšie ceny, ktoré potom, logicky, musia zohľadniť buď vo vyššej koncovej cene alebo si ukroja zo svojej marže.

No a nakupujúcim preto, lebo pri výbere často zažívajú úplné muky. A keď si už aj nakoniec vyberú, tak sú so svojou voľbou menej spokojní.

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Ponúknite menej a je možné, že zarobíte viac a zároveň zákazníci budú spokojnejší.

Nie je náhoda, že tie najlepšie reštaurácie majú veľmi obmedzené menu, ktoré sa zmestí na jednu stranu. Naopak, čo si myslíte o čerstvosti surovín, keď vám čašník prinesie menu také hrubé, že v ňom listujete niekoľko minút?

E-shop vyrábajúci učiace veže ponúkal možnosť nafarbenia veže do 30+ rozličných odtieňov farieb a lakov. Keď znížil výber na 7, konverzie a aj predaje zvýšili.

Ako povedal slávny spisovateľ Saint-Exupéry: „Zdá sa, že dokonalosť je dosiahnutá nie vtedy, keď už niet čo pridávať, ale keď už nie je čo uberať.“

A čo vaša ponuka? Dokážete ju okresať a odsledovať, či predáte viac?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️