Placebo
Myseľ má obrovskú moc. Ako ju ľahko dokážete ovplyvniť?
O neuveriteľnej sile ľudskej mysle, príbehu pána Wrighta, písali médiá po celom svete už v 50. rokoch. Pán Wright bol pacient s pokročilým štádiom rakoviny. Pripútaný na nemocničnom lôžku, v bolestiach čakal, kým nastane nevyhnutné. Zubatá mala akurát ten problém, že on mal obrovskú chuť žiť a nechcel sa poddať.
Jedného dňa počul Wright o novinke, ktorú objavili vedci, nové sérum Krebiozen. A zhodou okolností ho testovali v nemocnici, kde ležal. Liek bol drahý, ale vraj účinný v liečbe. Lekári o ňom pochybovali, ale Wright ich uprosil. Do 3 dní sa Wrightove nádory zmenšili o polovicu. Po dlhej dobe sa znovu postavil na nohy a vtipkoval so sestričkami. Do 10 dní ho prepustili z nemocnice.
Prípad bol o to šokujúcejší, že žiadny iný pacient, ktorému liek podali, nemal najmenší náznak zlepšenia. Keď sa neskôr medializovalo, že Krebiozen je podvod, rakovina sa vrátila a Wright chorobe podľahol. Taká veľká je sila placeba.
V inom výskume testovali na pacientoch nový liek proti bolesti – Veladone Rx. Podľa informácií, ktoré si prečítali v brožúre, zaberal v 92 % prípadoch a do 10 minút. Jedna krabička stála 2,50 USD. Všetci po užití dostali jemný elektrický výboj a takmer všetci tvrdili, že ich bolel menej ako ten, čo dostali pred užitím. Vtipné, keďže ten nový zázračný liek bol len obyčajný vitamín C.
Zaujímavé tiež bolo, keď urobili druhý pokus, tentokrát bol však „liek“ v zľave, len 10 centov za krabičku. Výsledok?
Iba polovica zúčastnených nahlásila, že ich elektrický výboj bolel menej po užití, ako pred tým.
Dove tiež placebo testovalo, ale úplne inak. Ženám na ruku nalepili bielu náplasť. Tá nič neobsahovala, nič nerobila, obyčajná nálepka. Ale im povedali, že sa budú cítiť lepšie, krajšie, sviežejšie.
A viete čo? Ony sa fakt tak aj cítili. 😊
Čo z toho vyplýva pre váš marketing?
1. Budujte značku – od silných značiek kupujeme viac, častejšie a za drahšie
Značka je nositeľom prémiovosti a dôveryhodnosti. Dokáže premeniť tenisky vyrobené za pár dolárov v Číne na Nike, 15 centové hamburgery na McDonalds, kúsok plastu na Lego a sladenú vodu v plechovke na Red Bull. Prémiovej značke veríme, že splní svoj účel. Raz mi kamarátka so 100 % presvedčením povedala, že rakúska soľ viac solí. 😊
2. Dajte si veľký pozor na všetky formy akcií a zliav
Zľavy škodia vášmu biznisu, znižujú zisk a zvyšujú náklady. Zároveň však platí, čo je drahšie, to je lepšie.
Len si predstavte, že vás obvinia z vraždy a hrozí Vám doživotie. Máte na výber dvoch právnikov – prvý si účtuje 500 eur/hodinu, a preto si ho môžu dovoliť len veľké korporácie. Druhý si účtuje 50 eur/hodinu a zameriava sa hlavne na startupy. Ktorého by ste si vybrali?
Predpokladám, že toho drahšieho, aj keď sme nikde nepovedali nič o tom, ktorý vyštudoval akú školu či aké má skúsenosti. Skrátka, ten drahší je lepší.
Ľudia čoraz viac hľadajú „najlepšie“ a čoraz menej „lacné“
Aj váš produkt môže poskytnúť väčší úžitok, keď bude drahší, lebo mu zákazníci skôr uveria. Skrátka, myseľ má obrovskú moc.
Zamyslite sa, ako by ste mohli zákazníkov presvedčiť, že vaše produkty sú kvalitnejšie, lepšie, hodné tej prémiovej ceny?
Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ
Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️