Prečo ľudia vďaka cigaretám zbierajú Pokémonov?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Viete, aký príbeh sa vám bude najlepšie čítať? Ten váš vlastný predsa!

Vy si ho napíšte, my v Engerio vám ho rozšírime miliónom Slovákov. #reklama

Radi zbierate kartičky Pokémonov, Barbie, Harry Potter, Star Wars, futbalistov, hokejistov, míňate na tieto zábavky veľa peňazí?

Tak sa „poďakujte“ tabakovým firmám a túžbe ich marketérov predávať viac cigariet! 🙂

Celá tá zberateľská mánia začala ešte v roku 1852 v Paríži, keď tam otvorili vôbec prvé nákupné centrum na svete (Le Bon Marché).

Obchodníci tam ako odmenu pri platení rozdávali aj reklamné kartičky. Na jednej strane ste mali pekný obrázok zvieraťa, princeznej alebo rozprávkovej postavičky… a na druhej bolo promo na nové uteráky alebo parfémy.

Veľmi skoro ale zistili, že niektorí zákazníci tam nakupujú práve kvôli tej odmene, nuž začali každý týždeň karty obmieňať.

Zákazníci tak mali jasnú motiváciu sa do obchodov pravidelne vracať, nech majú kompletné série. A zrodili sa vôbec prvé lojalitné programy tohto typu.

Skutočný boom ale prišiel až o pár desiatok rokov neskôr, keď sa myšlienky chytili výrobcovia cigariet. Aj oni začali kartičky vkladať ako odmenu pre všetkých fajčiarov. Akurát ich dôvod bol omnoho prozaickejší.

Tie tvrdé plastové karty dávali dovnútra krabičiek preto, aby držali tvar, aby sa vám cigarety nezlomili a nepomliaždili, keď ste ich nosili niekde vo vrecku! 🙂

Až neskôr zbadali to isté, čo spomínaní majitelia drobných obchodíkov vo Francúzsku = že to zvyšuje frekvenciu opakovaných nákupov. Nuž zainvestovali hromadu peňazí a rozbehli tento kartičkový biznis na masovej škále. Začali dovnútra vkladať obrázky bejzbalistov, basketbalistov, hokejistov… Celé tímy ste si vyskladávali.

Naviac už kartičky vkladali priamo dovnútra, nedali vám ich pri platení pri pokladni.

To znamená, že ste ani vopred nevedeli, čo je vo vnútri, niektorí športovci sa opakovali, niektorých tlačili menej, boli vzácnejší, mali vyššiu hodnotu (= takými sa rád pochváli každý zberateľ).

Skrátka, ľudia s nimi začali obchodovať a vymieňať si ich, presne ako tých Pokémonov dnes.

U mnohých zákazníkov to aj v kombinácii s návykovosťou nikotínu spôsobilo priam nákupno-fajčiacu mániu. Ešte aj malí chlapci začali fajčiť, obchody vykrádali, len aby mali v albume celú kolekciu.

Taká vážna spoločenská téma sa z toho stala, že aj rodičia tých detí sa dožadovali zmien zákonov. Ale nie proti cigaretám (ako vám to len mohlo napadnúť?!), ale proti tomu, aby tam tie kartičky nemohli firmy vkladať, aby to zase dávali pri pokladniach a vy ste si mohli vybrať tú, ktorú ešte nemáte.

Veru, vtipné časy.

Ale pokiaľ ste si aj vy niekedy lepili samolepky do albumov, obchodovali z hokejovými kartičkami či pogmi na ihrisku, alebo ste celá rodina zbierali bodíky na získanie plyšových hračiek zo supermarketu, tak presne viete, o čom hovorím, poznáte na vlastnej koži, ako to pomáha biznisu.

Stovky miliárd ročne, taký veľký je segment so zberateľskými predmetmi, kartičkami, hrami. 

A to všetko vďaka tomu, aby sa vám nepomliaždili cigarety vo vrecku! 🙂

Mimochodom, paradoxne, jeden z najväčších konkurentov tabaku bol výrobca lízaniek Chupa Chups! Aj on cielil na malé deti, aj on tie lízanky predáva vždy pri pokladniach. A keď už nemal kam rásť, tak zacielil na všetkých fajčiarov.

Svet marketingu je taký fascinujúci, však?

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️