Prekliatie poznaním
Myslíte si, že vaši zákazníci vedia, poznajú vás? Nevedia. Nepoznajú 😢
Prekliatie poznaním, ktorým trpia všetci odborníci (a určite aj vy), vám najlepšie budem schopný ukázať na jednoduchej detskej hre. Poďte si ju so mnou zahrať.
Najprv sa zamyslite nad tou najznámejšou pesničkou, akú poznáte. Takú, o ktorej ste si istí, že ju pozná každý človek vo vašom okolí, dokonca aj malé deti. Pokojne to môže byť „Veľa šťastia, zdravia“ alebo „Keď si šťastný, tlieskaj rukami“. Potom odhadnite, koľko ľudí, ktorým by ste túto pieseň vytľapkali (rukami, perom, klopaním…), uhádnu jej názov. Nakoniec si nájdite vo svojom okolí pokusných králikov – kolegov, kamarátov či rodinných príslušníkov a tú pieseň im vytľapkajte. Nevydávajte pri tom žiadnu melódiu, žiadne hmm, žiadne la-la-la. Len tľapkajte.
No čo, ako ste dopadli? Koľkí z nich uhádli správnu odpoveď – názov pesničky? A ako ste sa trafili do svojich odhadov?
Presne takúto úlohu dali vysokoškolským študentom v pokuse na Stanfordovej univerzite. 40 ťapkajúcich, náhodne pomiešaní so 40 poslucháčmi, vytľapkali 120 melódií.
No a ako to skončilo?
Ťapkajúci v priemere odhadli, že v 50 % prípadoch poslucháči spoznajú melódiu. Realita však bola krutá – len 3 zo 120 pokusov skončili správnou odpoveďou, úspešnosť 2,5 %. Tomu sa povie riadna odchýlka. 😊
Toto sa nám však deje všetkým, úplne každý deň.
Raz som dával kvíz študentom na vysokej škole. Aký som bol prekvapený, keď nikto nevedel, čo sú a na čo slúžia aplikácie Pinterest a Snapchat! Mladí ľudia to všetko boli. Vždy ma tiež zarazí, keď čítam marketingový rozhovor v odborných médiách, poprípade podcast, a hmýri sa to tam samými skratkami – PPC, CPM, CTR, B2B, KPI, SEO… V tomto odvetví sa pohybujem už roky, považujem sa za odborníka, ale sám tým rozhovorom často nerozumiem. Taká škoda, keď čitateľ (zákazník) nepochopí to, čo mu chcete povedať (predať). 💔
Pokiaľ vám to príde smiešne a neuveriteľné, mám pre Vás marketingovú hádanku. Ukážte sa, akí ste dobrí.😊Viete povedať, čo je to Musical.ly? Na čo slúži a ako sa volá dnes? (Správna odpoveď je na konci tohto článku.)
Čo z toho vyplýva pre váš marketing?
V kurze najväčších tajomstiev marketingových profesionálov (prihláste sa, ak ste sa ešte nezapojili) spomínam úplne prvé pravidlo marketingu – „Ty nie si tvoj zákazník“. V momente, kedy začneme robiť pre naše značky, strácame objektivitu a prehľad o realite. Výrazne preceňujeme, koľko času zákazníci venujú nám a našim produktom. Myslíme si, že nás poznajú, že vedia.
Ale oni nepoznajú a nevedia!
John Caples, člen reklamnej siene slávy a jeden z najznámejších copywriterov všetkých čias, sústavne svojim kolegom opakoval potrebu písať jednoducho. Vyzýval ich, aby používali slovník, ktorému pochopia aj 10-ročné deti, pretože citujem „priemerný Američan má mentálne 13 rokov.“ 😊
Urobte si previerku svojej komunikácie. Vyhýbate sa skratkám, odborným či anglickým slovíčkam? Pochopí vaše posolstvá aj 13 ročné dieťa?
Filip a Veronika
Správna odpoveď: Musical.ly = Tiktok. Aplikáciu vydali v 2014 v Kalifornii a robila presne to isté, čo dnes Tiktok. Už vtedy, keď ju v 2017 za miliardu dolárov kúpili a premenovali, mala 200 miliónov používateľov.
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ
Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️