Schopnosť, v ktorej musí každý úspešný podnikateľ excelovať

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Počuli ste už ten príbeh, keď inžinieri v Apple prišli odprezentovať svoj prototyp iPodu Stevovi Jobsovi?

Ten si ho poobzeral, poťažkal, pohral sa s ním, a vrátil im ho, nech to prerobia, že je veľký.

Oni protiargumentovali, aké je to ťažké, a že sa to zmenšiť nedá.

Jobs sa na chvíľu zamyslel, podišiel k akváriu a zariadenie hodil dovnútra. Okamžite išlo ku dnu a bublinky z neho vyplávali na hladinu.

Jobs odsekol: „Vidíte tie bublinky? To znamená, že je tam miesto. Zmenšite to.“

Príjemný chlapík.

Ľudia budú Jobsa ešte dlho predlho uctievať ako biznisovú ikonu, čo z krachujúcej firmy urobil tú najhodnotnejšiu firmu na tejto planéte.

Napriek všetkým zručnostiam, ktorými nepochybne oplýval, sa však často zabúda na jednu dôležitú vec: nič z úspechu Apple by nebolo možné, keby nemal za sebou tím extrémne talentovaných ľudí.

Ešte aj takýto šéf-sociopat, ktorý verejne ponižoval svojich kolegov, ktorý vyhadzoval počas jazdy výťahom tých, ktorých nepoznal, je totižto známy svojím výrokom: „Nedáva žiaden zmysel najať šikovných ľudí a hovoriť im, čo majú robiť. My najímame šikovných ľudí, aby nám oni povedali, čo máme robiť.“

A tým sa dostávam k mojej hlavnej dnešnej pointe. Je prakticky nemožné vybudovať úspešnú firmu s tým, že si zakladatelia chcú urobiť všetko sami.

Často sa aj mne samému stávalo, že som mal pocit, že tá firma je moje dieťa, poznám ju najlepšie, čo kde je, a ako to čo najrýchlejšie a najlepšie spraviť… A tak som to robil, všetko pekne sám.

Napríklad, keď si pozriete celý kolektív ľudí, ktorý v Strossle máme, tak vedzte, že všetko bolo kedysi one man show. Každú jednu z tých pozícií – obchod, marketing, vybavovanie objednávok… Všetko som robil sám. Nič z toho nebola jadrová veda a ja som šetril veľa peňazí.

Stále by som sa k tomu kedykoľvek mohol vrátiť. Akurát by som bol taký zahltený, že by to ani zďaleka nebolo v tom objeme, v akom fungujeme teraz (stovky objednávok mesačne), ani v takej kvalite, ani by som nemal čas vypisovať tu takéto e-maily. A aj by mi z toho preplo.

Z toho vyplýva, že pokiaľ chcete robiť malé veci, pokojne si robte všetko sami, freelancujte, choďte podľa YouTube návodov a tak. Veď vy si to urobíte najlepšie.

Ale pokiaľ chcete robiť veľké veci, tak vrelo odporúčam: Naučte sa čo najskôr delegovať.

Ja to robím nasledovne:

1. Priebežne, už dlhé roky, si vediem zoznam vecí, ktoré nechcem (nebavia ma), nemôžem (nemám čas), alebo neviem (Instagram) robiť.

2. Na tie sa snažím nájsť tých najvhodnejších ľudí, ktorí by to chceli, mohli aj vedeli robiť a zároveň si s nimi rozumiem.

3. Keď už sú v tíme, ten ušetrený čas venujem im, ich rozvoju, podpore, pomôcť so všetkým, čo potrebujú.

Rátajte s tým, že vás to na začiatku bude stáť viac času, veľa nervov prehryznúť prešľapy kolegov. Isto sa tiež veľakrát pomýlite pri výbere. Bolo by na samostatný e-mail, koľkokrát som sa ja priam pod zem išiel prepadnúť za to, čo sa niektorým u nás podarilo. Ale ako sa hovorí vo svete fitness: „Čo bolí, to rastie.“ 😊

Ten výtlak, ktorý z toho nakoniec je, to všetko je kľúčom k ďalšiemu rastu. Napríklad dnes mi celý Strossle zaberie maximálne 5 – 10 hodín týždenne. Čím menej sa tomu venujem, tým viac firma rastie, zázrak.

Presne to isté riešim aj teraz, keď do Addmention hľadám šikovného človeka. Niekoho, kto by so mnou chcel robiť a rozbiehať niečo veľké a úžasné. Ak by ste inzerát preposlali niekomu, komu by sa tá pozícia páčila, budem tiež veľmi vďačný.

V každom prípade, nezabudnite delegovať. Nesnažte sa urobiť všetko sami, lebo to nedokážete.

Držím palce a prajem pevné nervy.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.