Vzostup a pád marketingovej legendy (IKEA katalógu)

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Aj tento príbeh priam marketingovej legendy si vychutnáte viac, keď si k čítaniu dáte kvalitnú kávu.

V slovenskej pražiarni Coffeein.sk sú do nej priam zbláznení, takže kúpou tam určite neoľutujete. Naviac, keď do 31. 4. použijete kód filipkuna10, dostanete 10 % zľavu na celý nákup. Týmto im zároveň ďakujem za sponzoring dnešného newslettra.

Vedeli ste, že keď v 1943 založil Švéd Ingvar Kamprad značku IKEA, tak nemal žiadnu kamennú predajňu?

Mal len 17 rokov, firmu založil za peniaze, ktoré mu dal otec ako odmenu za dobrý prospech v škole. Prvý showroom, kde ste si mohli fyzicky chytiť a odskúšať kvalitu IKEA nábytku otvoril až o 10 rokov neskôr.

Nuž, ako dovtedy predávali vo veľkom po celej krajine, keď nemali jediný obchod, internet ani e-shopy neexistovali?

Jednoducho – vznikol katalóg, ktorý sa stal legendou zásielkového predaja.

Jeho prvé vydanie nazvané „Ikéa nytt“ (v preklade Nová IKEA) vyšlo v roku 1950 a malo 16 strán. Už o rok neskôr bol rozsah 68 strán a celkový náklad 285 000 kópií distribuovaných najmä v južnom Švédsku.

Katalóg sa rýchlo stal hlavným marketingovým kanálom značky, aj preto sa od začiatku na jeho tvorbu vynakladalo množstvo prostriedkov. V roku 2004 tvorili náklady na výrobu a distribúciu až 70 % marketingových rozpočtov. 

Každé vydanie bolo pripravované viac ako rok v najväčšom fotoštúdiu v severnej Európe (vraj malo až 8000 štvorcových metrov). Pracovali na ňom stovky fotografov, stolárov, interiérových dizajnérov, retušérov, copywriterov, jazykových korektorov a iných ľudí na plný úväzok. Výsledkom bolo 1400 vizuálov, 24 000 blokov textu na viac ako 300 stranách.

V roku 2005 začala firma experimentovať s renderovanou grafikou a dovnútra vložili stoličku vytvorenú v počítači. Zákazníci vraj rozdiel nespoznali, a tak sa tam už o päť rokov neskôr objavila celá izba. A do 2014 boli tri zo štyroch obrázkov z počítača. 

V tom čase pribudli do katalógu aj prvky virtuálnej reality. Po naskenovaní symbolu ste si mohli pozrieť röntgenové pohľady cez nábytok, videá, návody a ďalší interaktívny obsah. Pridali tiež aplikáciu rozšírenej reality, vďaka ktorej ste si mohli napríklad pozrieť, ako by tá ich sedačka vyzerala vo Vašej obývačke. 

IKEA katalóg v priebehu rokov vyrástol na jednu z najtlačenejších a najdistribuovanejších kníh na svete. V roku 2017 firma spolupracovala s piatimi dodávateľmi papiera a 31 tlačiarňami na celom svete. Vytlačených bolo 203 miliónov kópií vo viac ako 30 jazykoch distribuovaných do 72 regiónov. Nákladom o niekoľko miliónov predbehli aj Harryho Pottera, Korán či najpredávanejšiu knihu všetkých čias – Bibliu. 

V roku 2020 IKEA vyhlásila, že katalóg 2021 bude tým posledným. Tvrdili, že sa úplne zmenil spôsob konzumácie obsahu aj správanie používateľov. Že hrubú tlačenú brožúru každý rok používali menej a menej. Že im rastie všetko onlinové, obchod i aplikácie a tam budú sústrediť svoju pozornosť. 

Ani si neviem predstaviť, ako dlho sa muselo takéto rozhodnutie robiť. Je totižto také ťažké a nepopulárne rušiť veci, že to mnohí nedokážu a radšej pokračujú v status quo. Pokiaľ si myslíte, že váš prípad to nie je, tak si sami vyskúšajte, akoby ste zvládli test efektivity. 9 z 10 ľudí ním neprešlo, mňa nevynímajúc. Sledujte v najnovšom videu.

V každom prípade, takto skončila marketingová legenda IKEA, aj vďaka ktorej sa firma stala najväčším predajcom nábytku na svete. Mala 70 rokov.

Pamätajte, že aj najlepšie veci raz skončia, že vždy príde niečo nové, iné. 

Práve preto by ste mali neustále inovovať, hľadať, skúšať. Lebo keď nadíde ten moment, zmení sa doba, možnosti, potreby a technológie, vy budete pripravení. 

Ani Noemovi nepršalo, keď staval archu.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️